flocsy írta:Igazából én egy kezdő szintű távcsőre gondoltam, még nem döntöttem el, hogy refraktort vagy reflektort, csak arról már találtam anyagot, és a napokban még átolvasom.
Ha asztrofotózni szeretnél, akkor egy Newton lesz az optimális megoldás, legalább f/5-ös fényerővel, itt le is szűkül a kör jóformán a 150/750-re és a 200/1000-re. Lehet már f/4-es asztrográfokat is kapni, de ezek már annyira kihegyezett műszerek, hogy általában a saját építés a megoldás, de ide tapasztalatokon át vezet az út. Esetleg valami kisebb APO, az Equinox 66 és 80 fényereje f/6 körüli, drága, de kisebb állvány is elbírja.
A 2"-os, lehetőleg kétsebességes Crayford kihuzat alap legyen a tubuson. A fényerős Newtonokhoz kómakorrektor is kell majd. A fényképezőgépet is érdemes átalakíttatni (kiszedni, vagy lecserélni a szenzor előtti beépített szűrőt), hogy érzékenyebb legyen a kamera a hidrogén-alfa hullámhosszán is, ez számos objektumhoz elengedhetetlen. Kell akkor még egy HEQ-5, vagy a 20 centis távcső alá inkább egy EQ6 mechanika, goto vezérléssel, mert nincs idő az objektumbeállítással pepecselni. Kell egy autoguider is, ami mindig precízen a célon tartja a távcsövet, a Lacerta Mgen egy kiforrott rendszer, nem igényel laptopot és a keresőtávcsővel is használható. A mechanikát előbb-utóbb átalakítod majd bordásszíj-hajtásúra, hogy még pontosabb legyen, még kevesebb expo vesszen kárba. A dolog sokkal komplexebb annál, mint motort szerelni a távcsőállványra. Egy átlagos távcsőmechanika a megmunkálási, beállítási pontatlanságai és tervezési kompromisszumai miatt nem tudja olyan pontosan követni az objektumokat, hogy 300-400mm feletti fókusszal, hosszú perceken át pontszerű maradjon mondjuk egy csillag. Ezen segít az autoguider. Vagy a vezetőtávcső vezetőokulárral, de azt hagyjuk meg a hőskor emlékének. Ez így alsó hangon egy 20 centis Newtonnal >650e Ft, plusz a fényképezőgép átalakítása, ha egyáltalán a Nikonon lehet szűrőt cserélni. A szűrő cseréjével a fényképezőgép normál használatra elvileg alkalmas marad ugyan, de csak RAW-ban és egyedi fehéregyensúly-beállításokkal, így gyakorlatilag kínszenvedés lesz vele az élet a hétköznapokon.
És ami kell még, de a boltban nem kapni, az a sötét, fényszennyezéstől mentes ég, a végtelen türelem, kitartás, alázat. Vér, verejték és könnyek kint a fagyos ég alatt, aztán pedig a számítógép előtt is további hosszú órákon át a digitális sötétkamrában.
El lehet így is kezdeni, pl. Fényes Lóránd kezdte az asztrofotózást tapasztalt fotósként, de amatőrcsillagász előzmények nélkül és ma a legjobb hazai asztrofotósok egyike, képei számos nemzetközi díjat is nyertek már:
http://www.pleiades.hu/ De sokan vannak azok is, akik hirtelen felindulásból bevásárolnak, majd idejük és türelmük nem lévén pár hónap után az apróhirdetési oldalakon próbálnak szabadulni a drága pénzen vett portékától.
Egyébként lehet objektívvel is fotózni, legyen az nagylátószögű, normál, vagy tele. Vannak kifejezetten erre kitalált könnyű fotós óragépek is, mint pl. az AstroTrac TT320X, a Vixen Polarie, vagy a magyar Fornax 10, ami ezek közül a legprecízebb, legjobb ár/érték arányú szerkezet. Kompromisszum lehet még egy óragépes EQ3 erre a célra, de a saját tapasztalatom az, hogy a Fornax 10 sokkal precízebb.
Továbbá kiváló állókamerás asztrotájképeket is lehet készíteni, ezekhez tényleg csak egy jó fotóállvány kell, egy programozható távkioldó (Pl. Yongnuo MC-36) és meleg ruha (nyáron is!)