Kamerák

Asztrofotós felszerelések, technikák, trükkök fóruma
Avatar
f.lorand
Hozzászólások: 73
Csatlakozott: 2010.12.12. 14:07

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: f.lorand » 2020.11.08. 21:23

Akkor van értelme, mikor (és asztrofotózásnál ez bizony profi feldolgozásnál gyakori) változtatjuk a színeket, részleteket húzunk elő az sötétből úgy, hogy más képrészleteket meg érintetlenül hagyunk. Ezek a beavatkozások pedig a nem lineárisak. Ha PS-ben fogsz egy mintaképet a feketétől a fehérig és azt lineárisan görbézed, akkor az egyes szürkefokozatok közötti különbségek nem változnak meg. Azaz a lépcsők ugyanakkorák maradnak és nem válnak láthatóvá. Viszont hiába van a képen elég átmenet lineárisan, ha egyes helyeken nemlieráis módon próbáljuk az eredetileg apró lépcsőfokokat felnagyítani. Ha nem lineárisan tesszük ezt, akkor a kép egyes tónustartományait szelektív módon világosítjuk vagy sötétítjük, míg más tartományokat érintetlenül maradnak. Mivel alacsony bitmélységnél nincs elég átmenet, hamar előjön a tónuslépcsőződés. Amikor nem nem rendelkezésre elég lépcsőfokozat a sötétben rejlő, eredetileg egészen apró tónuskülönbségek felbontásához. Azaz egy ilyen korrekcióhoz már nagyon kevés a 8 bit, vagy a 10. A korrekciók hatása tehát a képi tartalomtól is függ, meg attól, menynire halvány képet akarunk feldolgozni, mennyire akarjuk meghúzni. Az fényes ködöknél sokkal többet megengedhetünk magunknak, mint a finom átmeneteknél. Ott kel nagyobb bitmélység, mert ott nem lineárisan kell beavatkozni, az átmenetek megszakadnak és csúnya, lépcsős színátmenetek lesznek a halvány részeknél.
Asztrofotográfia - https://fenyeslorand.hu
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3986
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2020.11.09. 00:13

f.lorand írta:
2020.11.08. 21:23
Akkor van értelme, ...
Kösz a magyarázatot, Lóránd; titkon reménykedtem, hogy reagálni fogsz. ;)

A tónusok lépcsőződését magam is tapasztaltam képmódosítások alkalmával, bár nem asztro-fotókon, hanem a saját természetfotóimon, pl. napkeltés vagy napnyugtai homogén, részlettelen égen abszolút nem ritka, ha túlhúzom a görbét.
A magyarázatod is világos, hiszen a nemlineáris denzitási görbe, azaz annak a leglaposabb részei a bővebb kvantálási lépcsők (azaz bitmélység) miatt jobban bírják kontraszt-manipulációt. (Megjegyzem: szerintem ez akkor is igaz - bár kissé torzítva -, ha nem a kamera a 16bit-es, hanem csak egy 12bit-es kamera képet átkvantálsz - azaz "felhúzol" - 16bit-esre úgy, hogy az algoritmus interpolálja az új kvantálási szintek köztes szín-értékeit. A kép pixel-felbontását is lehet hasonló módon növelni, bár ott pedig a képélesség fog nyilván romlani.)

De azt továbbra sem értem, hogy amikor ezt a 14 vagy 16 bites képet manipulálod PS-ban, a számítógép monitorán akkor is csak 3x8bit-et látsz, akár még módosítás közben is, nem? Hiszen szinte minden megjelenítő eszköz csak ennyire képes (sRGB vagy Adobe RGB). Itt szépen le is írják: https://pcworld.hu/pcwpro/szinkalibrala ... 63944.html

Még emésztem egy kicsit...


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
b4xter
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2020.09.04. 17:14

Használtan milyet?

Hozzászólás Szerző: b4xter » 2020.11.09. 16:10

Kezdem belátni, hogy az eddig használt MILC fényképezőgép nem a legalkalmasabb bolygófotózásra, viszont nem szeretnék százezres nagyságrendben egy dedikált asztro-kamerára költeni most. Arra gondoltam, vadászok olcsón egy használt kamerát - a kérdésem az, hogy mit érdemes megvenni manapság (konkrét márka, típus). Amit elvárnék az eszköztől (a működőképességen kívül persze) az a tömörítetlen videó output, valamint lehetőség szerint androidos szoftveres támogatottság is. Mit ajánlanátok?
Avatar
f.lorand
Hozzászólások: 73
Csatlakozott: 2010.12.12. 14:07

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: f.lorand » 2020.11.09. 17:27

De Attila, ebben igazad van. Csak a feoldolgozásnál látod szerintem is a hiányát (amit előbb leírtam). De ha van nálam ebben hozzáértőbb, szívesen olvasom.
Asztrofotográfia - https://fenyeslorand.hu
Avatar
Attila
Hozzászólások: 3986
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: Attila » 2020.11.09. 18:04

f.lorand írta:
2020.11.09. 17:27
... De ha van nálam ebben hozzáértőbb, szívesen olvasom.
Nálad hozzáértőbb??? :shock:
Szívesen vennék tőled Skype-leckéket/konzultációkat DSO fotózás/feldolgozás témában... ;)


MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
Avatar
cbo
Hozzászólások: 1155
Csatlakozott: 2009.09.07. 21:55

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: cbo » 2020.11.09. 20:05

A bolygófotózás hasonló ugyan a mélyég fotózáshoz, de sokban lényegesen különbözik attól. A távcső, kamera, kiegészítők, szűrők, szoftverek és egyáltalán az egész eljárás eltér.

Mindannyiunk látott már nyugodt bolygóképet távcsőben, látta, hogy pl. a Mars esetén mennyire kontraszttalan a kép egy jó bolygó fotóval összehasonlítva.
A helyzet nagytávcsőben sem javul vizuálisan, a kontraszt ott sem az igazi. A szűrők hoznak valamit ugyan, de az igazi a jó minőségű bolygó fotó.

Bolygó technikánál a lényeg a felbontáson, az extrém nagy db számú egymásra stack-elt jó minőségű egyedi képen és a finom kontrasztok megkülönböztethetőségén van.

Gyakorlatilag szinte pengeélen táncolunk szinte mindennel a részletekért, színhűségért, stb. A rossz seeing pl. nem vágja haza olyan drámaian a mélyég felvételt, mint a bolygóknál.

A bolygó felvételeket korábban tömörítetlen AVI-ban (8 bit) rögzítettük, ma szinte teljesen egyeduralkodó a 16 bit-es SER file.
A régi bolygó kamerák analóg/digitális átalakítója sem volt jobb 8 bit-nél, ma meg 12-14 bitesek a dedikáltak kapásból. Ráadásul az elektronikájuk is fényévekre van a korábbiaktól.
Épp tegnap rögzítettem a Marsot pl. 300 fr/s-al !!! ez korábban elképzelhetetlen volt, gyakorlatilag 1,5 perc alatt 30000 db frame jön össze, ami brutális kép darabszám a "Lucky-imaging"hez.
Derotáláshoz előfordul, hogy 200 ezer db !!! egyedi képet használ az amatőr.

Gondoljunk bele, vegyünk egy átlagos seeing-ű éjszakát és használjuk csak a 200 ezer frame legjobb 10%-át az ugye durván 20 ezer frame.
Az output bolygó fotón az egy darab frame-hez fépest itt 20 ezer szeres !!! kontrasztnövekedést tudunk elérni, ami szinte minden apró kontraszt különbséget hatalmas mértékben felnagyít.

És itt jön be a 8 bites és 16 bites rögzítés szerepe.
Nem mindegy ugyanis, hogy mennyi diszkrét digitális egység érték (ADU) tartomány jut egy adott kontraszt területre, pl. a Valles Marineris finom, sötét szálasságára és a környező narancsos marsi területekre.
Ha a finom albedó/topográfiai kontraszt átmenetekhez 8 bit-nél tartozik mondjuk 50 ADU az 16 bit-nél könnyen lehet több ezres érték is. Vagyis hiába nem tud a kamera a valóságban csak 12/14 biten rögzíteni, a 16 bit-es SER miatt ez kissé széthúzódik.
Amihez hozzátéve a mondjuk 20 ezres kontrasztnövekedést érthető, hogy minél nagyobb értékek tartoznak az adott albedó tartományhoz.

És amit Lóránd említett, lehet, hogy eleinte lineárisan skálázunk, de a sokszoros iteráción keresztüli bolygórészlet finomításokkor már NEM. Nem beszélve a számtalan más, olykor pl. zónás kiemeléseken (pl. a Szaturnusznál külön dolgozzuk fel a gyűrűt és külön a korongot, stb).

És még ezer másik egyedi megoldás létezik, melyet gyakran nem is osztanak meg egymással a bolygó fotósok.

Üdv:
Zsolt, CBO
Weblap: http://crbobs.hu/
Avatar
cbo
Hozzászólások: 1155
Csatlakozott: 2009.09.07. 21:55

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: cbo » 2020.11.09. 20:06

Attila írta:
2020.11.09. 18:04
f.lorand írta:
2020.11.09. 17:27
... De ha van nálam ebben hozzáértőbb, szívesen olvasom.
Nálad hozzáértőbb??? :shock:
Szívesen vennék tőled Skype-leckéket/konzultációkat DSO fotózás/feldolgozás témában... ;)


MDA
Tele van a youtube Lóránd minta videóival a témában...
Weblap: http://crbobs.hu/
Avatar
f.lorand
Hozzászólások: 73
Csatlakozott: 2010.12.12. 14:07

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: f.lorand » 2020.11.09. 20:38

Pont ma publikáltam az eddigi legnehezebben elkészült munkám és pont a halvány részeknél küzdöttem meg a skálázás miatti nehézségekkel. Az Andromeda-galaxist fotóztam le csak épp full látómezőben, 5 paneles mozaikként (mivel soha nem látszik a széle a képeken, pedig ott is van téma és nekem már rég volt ilyen vágyam). Két hónapig készült, nagyon sok ég alatti idővel, ennek ellenére majdnem feladtam, mert elsőre nem tudtam az illesztést megoldani. Aztán sok-sok munkával sikerült és itt bizony kellett, hogy ne 8, meg 10 bites legyen a kép. De az utómaunkával is elment egy hónap. A 100 megapixeles alapképből amit feltöltöttem, az 4k, de látszik, hogy ne volt könnyű illeszteni: https://fenyeslorand.hu/andromeda/
Asztrofotográfia - https://fenyeslorand.hu
Avatar
f.lorand
Hozzászólások: 73
Csatlakozott: 2010.12.12. 14:07

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: f.lorand » 2020.11.09. 20:40

Köszönöm cbo a leírást, te sokkal jobban értesz a bolygó fotózáshoz, mint én. Értem, egyet is értek, nálatok még nehezebb időnként!
Asztrofotográfia - https://fenyeslorand.hu
Avatar
cbo
Hozzászólások: 1155
Csatlakozott: 2009.09.07. 21:55

Re: Kamerák

Hozzászólás Szerző: cbo » 2020.11.09. 20:47

f.lorand írta:
2020.11.09. 20:40
Köszönöm cbo a leírást, te sokkal jobban értesz a bolygó fotózáshoz, mint én. Értem, egyet is értek, nálatok még nehezebb időnként!
Koszonom Lorand.

Aaaaa csak szeretnem erteni :) minden nap tanulok ujat ebben a “popszakmaban” :)
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára cbo 2020.11.09. 20:58-kor.
Weblap: http://crbobs.hu/
Válasz küldése

Vissza: “Asztrofotózás”