felsőszéktó írta:..kiváncsi lennék hogyan sikerült így számszerűsítened a komponensek hatását? Hiba alatt mit értesz, periódikus hibát? Meg mit jelent az, hogy "akár 90% javulás is elérhető"? Miben?
A válaszom az elcsavarodás okozta lengedezésekre vonatkozott. Idéztem is Attila írásából!
A számszerüsítéshez kell egy vonalzó mm-es osztással, egy lézerceruza, egy rugós erőmérő és néhány befőttes gumi. A távcsövet az alulábon leteszed a szobába a faltól 5m-re. Ez után a falra helyezed a vonalzót. A távcső kihuzatához erősíted befőttes gumival a lézerceruzát, a fénye legyen a vonalzón, pl. a 10 cm-es osztáson. Előszeded a rugós erőmérőt, és egy másik befőttes gumival ráakasztod a fókuszáló tengelyre, és elkezded hűzni az erőmérőt. Amikor elmozdul a fény pl. 2 cm-t a falon, akkor leolvasod az erőmérőt. Ezt elvégzed minden főirányban, kapsz 4 értéket. Ez után a lézert áthelyezed a mechanika alsó pontjára, ahol a lábhoz van erősítve. Megismételed a négy mérést. Utána kis számolás, és máris láthatod, hogy a két elmozdulás különbsége, amely nagyon kicsi, az lesz a mechanika hibája, a többi, kb. 90% a háromláb hibája. Ha van műhelyed, és befogod a satuba a mechanikát, akkor annak egyes részeit is megmérheted így, és kiderül, hogy a tengely illesztése és a csigakerék-orsó kapcsolat milyen eredményt ad, és azonnal bevizsgálhatod a hajtást is. Kis szögek alatt a távoli falra erősített vonalzó skáláján minden milliméterhez azonos szögelfordulás tartozik! Ha nem, akkor lesz periódikus hibád a hajtásnál. Ha hiszed, ha nem, ez pontosan kimutatható, és egyszerűen kimérhtő. 30 fokonként egy orsófordulathoz tartozó elmozdulás értékeket szépen jegyezzed fel, és grafikonon ábrázoljad. Semmi ördöngösség nincs ebben, bárki ellenőrizheti a saját szerkezetét. Ha nincs rugós erőmérőd, akkor sima befőttes gumira akasztott ismert teher alatti megnyúlást jelöld be egy papírcsíkon, és egyenlő, lineáris osztással skálázzad be. 10 dkg vaj hatására nyúlik a gumi, és ezt veheted 1N erőnek. Pontosabban 1 kg tömeg alatti nyúlás lenne 9,81 N. Alapvetően lényegtelen az egység, az elcsavarodás százalékos értéke volt a kérdés, tehát bármilyen egységekben méregethetsz! A 90% javulás az állvány okozta elcsavarodásra vonatkozik. A hajtás periódikus hibáját megmérheted, és átszámolhatod ívmásodpercekre. Nagy távolságon kell mérni, és egy fordulatot, vagy hajtsad körívre a vonalzót! Ha a falra tükröt teszel, és a visszavert lézerfényt a satu mellé tett mérőszalagon olvasod le, akkor pontosabb, mert a táv dupla, és a leolvasás is egyszerübb. A tükröt kell csak állítgatni. Figyeld meg, hogy a csigahajtás holtjátéka hogyan függ a csigakerék és orsó nyomásától! Ha nagy, akkor sem jó, ha kicsi, akkor sem követ azonnal! Keressed meg az optimális nyomást, ami akkor lesz, ha a legkisebb elforgatásra látod a fény elmozdulását. Finoman, azaz kis szög alatt elforgatva a csigaorsót, a fény azonnal követi, irányváltáskor is! A fényceruza ebben a mérésben a távcső tubus helyén van! Üdv. Imre