Oldal: 4 / 26

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2011.06.30. 21:46
Szerző: Porrima
Vizi Péter írta:Kedves Janó! Ha olyan minőségű csigahajtást szeretnél, ami asztrofotózásra is alkalmas, mélyen zsebbe kell nyúlni. Akárki nem tud ilyet csinálni, a csigakereket fogazóval kell marni, az orsót pedig finoman köszörülni. Ráadásul neked összesen csak 2 szett kell, így egy szett ára a megfelelő minőségben 100ezer közelében is lehet.


Mint gépésztechnikus csatlakoznék Péter véleményéhez: csigahajtást megfelelő minőségben készíteni nem "sufnimunka". Ha lehet kapni készen, akkor valószínűleg olcsóbb, mint egyedi méretre rendelve, és akkor a szaki még nem is biztos, hogy belátja a csillagászati követelményeket :(

Azért sikeres befejezést kívánok: Porrima

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2011.07.01. 02:42
Szerző: Imre
Ez is egy lehetőség: http://www.iramko.com/download.php?fid=1545 le kell tölteni, és átböngészni!

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2011.11.04. 12:23
Szerző: janó
Imre írta:Ez is egy lehetőség: http://www.iramko.com/download.php?fid=1545 le kell tölteni, és átböngészni!



Köszönöm az ötleteket, ennek a német cégnek utánajárok.

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2011.11.04. 19:47
Szerző: Sidius
Üdv!
Az eltelt időt tekintetbe véve nem olyan sürgős a dolog. Amennyiben esetleg saját magyar megoldásom is megfelel, úgy keress meg.

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2012.05.11. 23:36
Szerző: Atis
Üdv!
A minap ezt találtam:
Egy kis gondolatébresztő irodalom lelkes mechanika-építőknek: Az UltraLight Dobson :)

http://www.stardazed.com/index.html

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2012.10.02. 16:01
Szerző: uxamatőr
DSC08524.JPG
Üdv mindenkinek!
Kéne egy kis segítség nekem azoktól akik járatosak a léptetőmotorok vezérlésével kapcsolatban.
Az a kérdésem,hogy a képen látható léptetőmotort tudom-e használni a 6v-os akkumulátorommal és ezzel a kézi vezérlővel?? EQ5 Dual-axhoz jó az akkumulátor.Ha tudnám a Dual-ax motorok adatait,akkor kicsit
egyszerűbb volna a helyzet.
Valójában a motor kivezetésére kellene egy csatlakozó aljzat,valamint egy bekötési rajz és akkor talán
használható lenne. Gondolom én kis laikus!
A motor adatai láthatóak a képen!
Előre is köszönök minden segítséget!

Üdv:Laci

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2012.10.04. 08:02
Szerző: Sidius
Üdv!
Az akkumulátor megfelel a motorhoz, nem hiszem, hogy akadály lenne. A képen látható vezérlőt nem ismerem, de ha a hozzá való motor hasonló áramfelvételű akkor az is megfelelhet.

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2012.10.04. 12:55
Szerző: uxamatőr
Szia!
Köszönöm a hozzászólást. Sajnos nem értek az elektromos dolgokhoz.
A motoron egy régi tuchel aljzat van,azt le kell szerelnem,ha össze akarom kötni a vezérlővel.
A vezetékek bekötését megnéztem,de nem azonos a színűek a motorról és a vezérlőről jövő vezetékek színei. Illetve a 4 -ből csak 2 azonos színű.
Okozhat-e ez gondot szerinted,ha a másik kettőt nem megfelelő helyre kötöm .Tehát próbálkozzam úgy,hogy
az azonos színűeket egymáshoz kötöm,aztán a másik esetben még marad két lehetőség a bekötésre.
Valamelyiknek működnie kell elméletileg. Kösz a választ!

üdv:Laci

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2012.10.04. 17:25
Szerző: Sidius
Alapvetően kétféle motort ismerek. Az egyik neve unipoláris, a másik bipoláris. A vezérlőkben általában bipolárist alkalmaznak, de az én első konstrukcióm pont nem ilyen volt.
Legelterjedtebb a négyfázisú motor, meg kell számolni, hogy hány szál vezeték csatlakozik hozzá. Általában 4, 5, vagy 6 szál szokott lenni. Négy vezetékből nem lehet elrontani a bekötést, legfeljebb nem mozog a motor, vagy csak ugrál a tengely-oda-vissza. A négy vezetékből kettő-kettő tartozik egy-egy tekercshez. Egyszerű laposelem+izzó megmondja, hogy melyik kettő az összetartozó, mert azokon keresztül az izzó világítani fog. Ugyanígy megtudhatod a másik motornál is. Ezután be kell kötni a motort a vezérlőbe az összetartozókra ügyelve, az eredeti bekötés mintájára. Ha szépen megy, akkor OK. Ha ugrál, akkor meg kell cserélni egyik, vagy másik pár vezetéket. Hogy melyiket cseréled, az mindegy lesz.

Az eredeti motorra talán van írva feszültség, vagy áramerősség, esetleg nyomaték, mint ez utóbbi van is a képen szereplő példányon. Ha közel egyezik a felvett áram, esetleg a nyomaték, akkor valószínűleg elbírja majd a vezérlés is. Ha Ohm-mérő is akad, érdemes megmérni a tekercsek ellenállását, ha közel azonosak az értékek, akkor is jó reményeid vannak. Ez tájékoztató eredményt nyújt, mert a bemenő frekvenciával változik az ellenállás is.
Ez utóbbit azért írtam, mert nem tudni mennyi áramot bír a vezérlés végfoka. Innen információhoz juthatsz,
nehogy túlterhelődjön.
(Még egy megjegyzés nem valami szakszerűen :) ): A léptetőmotorok is sokfélék, de mechanikai méreteik sokat mondanak, mert szorosabb összefüggésben áll vele teljesítményük, mint egyéb motorok esetén. Úgyhogy, ha kb. súlyban, kivitelben, meg feszültségszintre egyeznek, akkor is van remény.

Re: Mechanika építés házilag

Elküldve: 2012.10.04. 20:47
Szerző: uxamatőr
Szia János!
Bekötöttem.Először csak ugrált,majd felcserélve a két vezetéket ami nem volt egyforma színű működött.
A kézi vezérlő EQ5-höz való.
Sajnos nem tudom összehasonlítani a motor az adatait az EQ5 motorjaival,mert nem találtam róluk leírást
egyenlőre. Esetleg,ha valaki tudja az EQ5 motorok adatait ,az segítene az összehasonlításban.
A Gamma Művek motor nagyobb mint az EQ5-é.