géza írta:Érzem, Mircea fontos dolgot írt itt. Nem tudom követni, valaki bővebben írhatna erről, tanulnék.
Bevallom, én se igazán értem.
Tippem: az előfeszítés nélküli csigahajtóműves (és egyéb, holtjátékkal terhelt) mechanikák esetében (akár ekvatoriális, akár azimutális) valóban fontos, hogy ne legyenek tökéletesen kiegyensúlyozva a tengelyek, mivel akkor a pillanatnyi erőhatások (pl. széllökések, vagy a guider pici gyorsításai-lassításai) függvényében a holtjáték két végpontja között billeg(het) a távcső, ami nyilvánvalóan jelentős követési hibát okoz. Ilyen esetben valóban előnyös egy kis "félreterhelés", mert úgy folyamatosan és biztosan a menetprofil egyik oldalán fekszik csak fel a csigakerék, és ott viszi át a hajtást a csigaorsó. (Ilyen esetben csak a meridián-átmenet környékén kell "résen lenni" a billenés miatt...)
Talán Mircea is valami hasonlóról írhat alább, de egy "kézzel lökdösött vizuális Dobson" esetében ennek nem látom hasznát és értelmét, mivel ott se követésről, se több másodperces fotózásról nem beszélhetünk. Ráadásul holtjáték sincs a teflon szalagokon. (Vagy valóban nem értem, amiről ír...)
MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...