A segédtükör méretének csökkentése

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Sidius
Hozzászólások: 2117
Csatlakozott: 2010.06.30. 16:47

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2011.07.08. 16:08

Üdv!
Szerintem a leesztergált farúd az egyik legjobb út. Síkot csiszolni még nem merészeltem megpróbálni, de én valószínűleg csőfúrót használok majd a megdöntött üveglapból való kiszúráshoz. Ezen módszernél viszont nagyon komolyan meg kell fogni az üveget, mert a fúró sohasem (vagy csak rövid ideig) dolgozik a teljes kerülete mentén és állandóan elmozdítani igyekszik az üveglemezt.
Nem az a kérdés, hogy tükrös vagy lencsés, hanem az, hogy jó tükrös, vagy jó lencsés.
Gépirtó
Hozzászólások: 55
Csatlakozott: 2010.04.10. 20:42

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Gépirtó » 2012.04.17. 22:53

Imre írta:Szétszedtem eddig jó néhány HD-t, és kb. a felében volt sérülésmentes, síknaktűnő lemez! Ezekből vágtam ki magamnak zenittükröket,

Próbáltam vágni tükröt Imre ötlete alapján,de én rögzítettem a lemezt a következőképpen:
Kép 003.jpg

Először beleköszörültem óvatosan egy kb. akkora helyet a szélébe,hogy egy 3,5-es facsavarral biztosítani tudjam elfordulás ellen.Bútorlapra tettem,le folpackoztam,majd a közepébe faragott parafát facsavarral rörzítettem(a csavar feje alá alátét került).A beköszörüléshez is betekertem a csavart,nagyjából a vágás helyén téza szalaggal leragasztottam,de lehet több helyen is,úgy hogy a ragasztószalag átérjen a bútorlap aljára.Mivel felválik a fólia és a téza is már a második vágásnál,én minden vágás után újra leragasztottam a flexelés nyomát.Sajnos elkapkodtam a dolgot,vékony koronggal vágtam,de nem elég lassan.Túlmelegedett a lemez és eléggé eldeformálódott.Nem baj,kísérletnek jó volt,van még "nyersanyag".
Elvégre ismétlés(no meg egy kis káromkodás)a tudás idesannya!!!
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1755
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.04.18. 03:44

Ahogy én csinálom, azt az alábbi ábrán mutatom! Egy tükör levágása és oldalának felcsiszolása sok idő, de ha óvatosan, nagy körültekintéssel készítik, akkor nem melegszik fel, nem vetemedik meg a kemény alulemez, és még a szélén sem lehet deformációt kimutatni, amit én 1 mm fekete matt festékkel amúgy is lekentem, hogy ne tükröződjön a csiszolt széle. A HD lemez darabolás utáni szélcsiszolása mindig merőlegesen történjen a korong oldalán. Nem baj, ha nem éri el a gumi szélét, és marad fél milliméter! Ha enyhe nyomással csiszoljuk, akkor nem lesz sorjás. Csiszolópapírt tilos használni! Az élet be kell festeni matt fekete festékkel. A tesztet érdemes a kiszerelt lemezen azonnal elvégezni, mert megmutatja azt a részt, ami akár tökéletes is lehet! A munka után is az marad, ha csak nagyon finom fogásokkal, enyhe nyomással haladunk a nagyoláskor, és az élek lecsiszolásakor! A két bakalit lemezt azért tartsuk megfelelő erővel összeszorítva a vékonyabb gumilapok közötti HD lemezekkel! Ügyelni kell, hogy a vágókorong hibamentesen, centrikusan, ütés és oldaljáték nélkül forogjon! A gép nem remeghet, és a kezünket úgy támasszuk alá csuklóban, hogy az ujjunkkal tudjuk végezni finiman az előtolást. Én a daraboláskor két kézzel fogva a szomszédos darabokat, kissé ide-oda mozgatva nagyon kis nyomással tartottam a vágókoronghoz a lemezt! Satuba befogtam a szerkezetet, és megfelelő erős megvilágítással dolgoztam védőkesztyűben és védőmaszkban, ugyanis a finom, szinte mikronos aluszemcsék repkedtek a levegőben! Érdemes elszívót is bekapcsolni, ha mást nem, akkor a porszívó csövét kell a kirepülő szemcse irányába valahogyan felerősíteni, az is sokat elszív! A munka igen veszélyes! Nem úgy kell használni a vágót, mint az acél darabolásakor, hanem úgy, és oly annyira finoman, mintha egy kristályvázába köszörülné a mintát egy üvegművész! Aki látott már vázákat mintázni, az tudja, hogy mire gondolok! Lassan, és semmi kapkodás! Órabérben számolva még így is megéri, mert 3 darab tükröt a megfelelő előkészítéssel és ellenőrzéssel 3-4 óra alatt kényelmesen, sok pihenéssel megszakítva is el tudtam készíteni. Ebből kettő tökéletes lett, a harmadik egyik széle 2-mm-es darabon hibát mutatott, de ezt már akkor tudtam, amikor becsapódott az ajtó a huzattól, és kiugrott a kezemből az egyik darab az oldalának csiszolásakor. Repült vagy 4 métert, de azért a keresőbe még tökéletes lett a tükör. A végső tesztet csillaggal néztem, és bolygóval is. A másik kettőt jónak találtam. A hibásat megjavítottam, a hibás oldalát 2 mm szélesen lefestettem, és máris szép köröket mutatott! Egyengetni nem lehet, a nyomogatásra csak tovább romlik! Ha a síkból egyszer kigörbül, azt visszagörbíteni már nem lehet! Persze lehet is kapni, sőt állítólag egy ellenőrzütt csiszolt üvegből is lehet daraboltatni, köszörültetni, és aluztatni, de az sem lesz olcsóbb, mint ez. Igényes célra nem ajánlott, de óriási előnye, hogy házilag készíthető, és lehet örömködni, ha sikerült! Így az elektromosan selejtes HD lemezeit lehet újra hasznosítani! Gyakorlásra elhasználtam két lemezt, mire sikerült a módszert kikísérleteznem. Nekem bevált. Sok sikert!
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Gépirtó
Hozzászólások: 55
Csatlakozott: 2010.04.10. 20:42

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Gépirtó » 2012.04.19. 20:23

Értem Imre!Rosszul értettem pár oldallal ezelőtt,azt hittem hogy az egész lemezt leragasztottad,de látom már hogy csak a hasznos részt.Ma is elkezdtem vágni egyet,de lassuló koronggal.Felpörgettem a flexet,és akkor engedtem az anyagba,mikor már lassan forgott.Közben mást is csináltam,néha odafordultam vágni egy kicsit.Holnap folytatom,köszönöm a rajzot!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1755
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.04.19. 21:50

Ha van fordulatszám szabályozós jól csapágyazott fúrógéped, és abba erősen és pontosan centrikusan be tudsz fogni egy vékony korongot, akkor azt a gépet rögzítsed, majd bekapcsolás után állítsad be a közepes fordulatra, és ülj le vele szemben pontosan középre. A lefelé forgó korong aljéról felfelé lazán emelve a két kézzel fogott bakelit között lassú emeléssel, kb 45 fokban a korong oldalához érinted a HD lmezt, és annyira nyomod csak, hogy percenként néhány millimétert vágjon, akkor nem deformálódik! A lemezt csak tartsad szorosan a két kezedben, és kissé oldalra is mozgatva szépen lassan vágjad ki elsőnek a felragasztott oválok között a háromszögben kieső területet, és utána szabjad el három darabra. Ha ez kész, akkor oldalról kis nyomással érintőlegesen lecsiszolod a kiélló laprészeket is. Ezt már lehet teljes fordulattal is végezni. Itt sem szabad magyon nyomni, mert elcsúszhat az öntapadós ragasztás, illetve felmelegedhet a lemez. A kristályvázákat díszítő köszörüléseket is hasonló mónon készítik, lazán a kőnek nyomva az üveget, erősen tartva de lágyan, lazán nyomva a kőhöz! Néha vízzel telt edénybe is bedugják, nehogy helyileg felmelegedjen. A fúrógépet erősen rögzítsed, és stabilan ülj, ne egy billegős széken! Ha mondjuk ülve, térdmagasság felett kevéssel forog a tárcsa, akkor a térdedre támasztva a kezeidet, remegésmentesen tudod tartani, és egyenletesebben tudsz vágni is! A korong mellett át kell látnod, akkora hézagot kell gyártani a vágáskor az oldalra mozgatással! Nehogy beszoruljon a korong a vágáskor! A forgásirányra ügyelj, hogy lefelé forogjon, és ne a szemedbe vigye a forgácsot! A korong nagyon centrikus, lehetőleg új legyen, és úgy rögzítsed, hogy ne tudjon kilazulni!!! Ha óvatosan jársz el, akkor nem fogja a kezedből soha kikapni a HD lemezt! Ha mégis, akkor túl erősen nyomtad, vagy nem volt centrikus a vágókorong, esetleg kicsi volt az oldalsó hézag és beszorult, ilyenkor kicsorbul, és az anyag elrepül! Ha ez történt, akkor vagy egy új korongot teszel bele, bagy méretre húzod valamivel, esetleg lassan forogva körbejelölöd és a vonal mentén egy használt ollóval pontosan kőrbevágod, és valamivel pontosra koptatod. Ha óvatos vagy, akkor nem történhet baj! Az ajtókat, ablakokat rögzítsed, vagy csukjad be, nehogy becsapódjon, mert a nagy koncentrálás közben ha megijedsz, akkor kész a baj! Csengő, mobil stb. se zavarjon, legyen csendes a környezet, mert a vágás, csiszolás hangja sokmindent elárul, ha nem szépen egyenletesen sistereg a művelet alatt! Ajánlatos egy védőszemüveget is felvenni, jó világítás sem árt és erős kesztyű!!!! Ha túl alarod biztosítani, akkor használj egy olyan lábkapcsolót, ami addig ad villanyt a forgógépbek, ameddig rálépsz! Nem jó az a megoldás, ha a fordulatszám nem egyenletes! Inkább legyen nagyobb, mint kisebb! Az oldalak csiszolásakor dolgozhatsz a korong tengely feletti részén, de akkor a forgásirányt válsad át, hogy magadtól el szórja a forgácsot! A kezedben tartott korong vízszintesen áll, és a korong oldalán azt is lassan magad felé forgatva érinted a koronghoz. Így a frissen csiszolt részét fogod mindig látni! A két bakelit ha pontosan lett kivágva és felragasztva, akkor jól mutatja, hogy hol kell még leszedni a lemezből. Nem baj, ha fél milliméterrel nagyobb marad a lemez, mert a szélét úgyis le kell majd festeni matt feketére, hogy ne tükrözzön!
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Gábor1967
Hozzászólások: 910
Csatlakozott: 2010.05.31. 08:59

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Gábor1967 » 2014.09.24. 19:32

Sziasztok!

Példának vegyünk egy 146 mm főtükröt, amihez 33 mm-es segédtükör van betéve. Ez 22,5%-os központi kitakarást jelent.

De mint tudjuk nem igazán a központi kitakarás számít, hanem az, hogy az optikai rendszer mennyi fényt vezet az Airy korongba és mennyit a diffrakciós gyűrűkbe.

Egy jó apokromátban a fény 99%-a megy az Airy korongba és a maradék 1% oszlik el a gyűrűkben. Ezért olyan kontrasztos a képük.

Milyen geometriai számítással lehet kiszámolni központi kitakarás esetén, hogy a fény hány százaléka kerül az Airy korongba, hány százalék a első gyűrűbe, hány a másodikba és hány százalék a harmadik gyűrűbe?

üdv, Gábor
"A kitakarásmentes távcső lényege, hogy ne takard ki az összetartó fénysugár közepét, mert ez a távcsöved lelke" - A. S. Leonard
Sidius
Hozzászólások: 2117
Csatlakozott: 2010.06.30. 16:47

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Sidius » 2014.09.25. 11:29

Kedves Gábor!
A tökéletes optika a fény 84 százalékát juttatja az Airy-korongba, míg kb. 8 százalék az első gyűrűben, a maradék a többi gyűrűben oszlik el. A 99 százalék Strehl a 84 százalék 99 százalékát jelenti, tehát nem létezik az összes gyűjtött fény 99 százalékát tartalmazó Airy-korong.
A központi kitakarás fényt vesz el az Airy-korongból, és a gyűrűket fényesíti fel, vagyis igen szoros összefüggés áll fönt a kitakarás és az Airy-korong fényessége -a kontrasztviszonyok- között.
A kitakarás 15 százalékig gyakorlatilag észrevehetetlen, 20 százaléknál is mindössze kétszer fényesebb az első gyűrű, mint kitakarás nélkül. Harminc százaléknál kb. háromszor fényesebb az első gyűrű a kitakarás nélkülihez képest. Az összefüggés itt lineárisnak vehető. (Ez nem vonatkozik a második-és többedik gyűrűkre.)
(Saját szabványomban, a tapasztalataim alapján 25 százalékban maximáltam a bolygókra szánt távcsöveim kitakarását, mert jó optika esetén még nekem tetsző képet kapok.)
Nem az a kérdés, hogy tükrös vagy lencsés, hanem az, hogy jó tükrös, vagy jó lencsés.
Avatar
Gábor1967
Hozzászólások: 910
Csatlakozott: 2010.05.31. 08:59

Re: A segédtükör méretének csökkentése

Hozzászólás Szerző: Gábor1967 » 2015.01.16. 11:18

Sziasztok!

Kérdezném a SkyWatcher 114/900-as Newton távcsőt használókat, hogy mekkora a tubusban a segédtükör mérete?

Köszönöm előre is az információkat!
üdv, Gábor
"A kitakarásmentes távcső lényege, hogy ne takard ki az összetartó fénysugár közepét, mert ez a távcsöved lelke" - A. S. Leonard
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”