Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Mindent a házilag történő távcsőépítésről és tükörcsiszolásról.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.12.18. 08:04

Kedves "mozdony" építők!
Ez bizony kemény munka volt! Végül összeállt, és írtátok is, hogy van több hibája, amit anyagiak miatt nem tudtok már rendbetenni. Nem baj, ez így ahogy kinéz, elég robosztusnak tűnik, biztosan nem fog egyhamar a használattól tönkremenni! Azonban van egy sejtésem, éspedig az, hogy megrajzoltátok, kiszámítottátok az íveket, hogy elforogjon minden rendben, és ez szemmel láthatóan rendben is van. Amit nem látok, hogy mi tartja egyensúlyban a hatalmas tömegű távcsövet a rekta tengely körüli elforgásakor? Nincs ellensúly! A "mozdony" súlypontját látom, és kb. jó helyen van, ezért a deklinációs egyensúly biztosított. A 47 fok körüli rekta tengelyre nézve viszont nem csak a "mozdony" tömegét, hanem még a tartóját is ki kellene egyensúlyozni. Statikussal biztosan nem nézettétek át, mert ha a tervet megmutatjátok egy szakinak, az azonnal kiszúrja ezt a problémát. A másik dolog, hogy a mozgó tartó két oldalán a leghosszab tartórúd viszont statikailag teljesen felesleges! A háromszögelés azon két tartó nélkül is rendben van, tehát elhagyható. Alább egy képen mutatom beszürkítve, amit el lehetett volna hagyni. A távcső tengelyénél van négy robosztus kereszttartó. Azt is meg lehetett volna spórolni alsó háromszögelésekkel, és a gúla csúcsára rá kellett volna tenni egy hatalmas ellensúlyt! Így nagyon nehézkesen lehet majd használni! Küldök két vázlatot, amin kicsit átrajzoltam a szerkezetet. Remélem, hogy minden további magyarázat nélkül is érthető mindkét rajz! Majd még biztosan értekezünk a dologról! Gondolom, hogy másoknak is lesz valamilyen észrevétele! Az elgondolás, az ötlet az jó volt, de még a szabás-varrás elött kellett volna a rajzokkal jelentkezni, és akkor lehetett volna még stabilabb, könnyebb szerkezet ism ebből! Ertem ezt a "mozdony" kazánjára is, mert az is kicsit túlméretezett a meglátásom szerint. Van már tükör bele, a fénymenet tervei készen vannak? Nem akarjátok ide véleményezésre elküldeni, mielött beépítitek, és véletlenül valami nem egészen stimmel az elképzelésetekkel! Kíváncsian várom a tervezetét! További jó munkát! Üdv. Imre
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2012.12.18. 14:50

Kedves Imre!

Egyetértek a megállapításaiddal, a beszürkített tartók valóban fölöslegesek. A beépítésük nem is volt betervezve, eredetileg az odakerült zártszelvények a talprészt voltak hivatva merevíteni, de úgy döntöttünk, hogy beletesszük. Ennek az volt az oka, hogy létre kellett hoznunk egy keretet legelőször, amire föl lehetett építeni a háromszög merevítőket. Mindenféle segédtartók ideiglenes behegesztése még így is szükséges volt. A végén ezeket súlycsökkentés céljából ki lehetett volna vágni, az össztömeghez képest viszont ez a két vas már alig számított, hát benne maradtak.
Az ellensúly már elkészült, remélem, hogy el tudom küldeni a fényképét a mai napon. Az utolsó ábrádon a rektatengely alsó tartója függőleges, ezt nekünk is úgy kellett volna kialakítanunk. Ez volt az az alkatrész, ami már készen megvolt sajnos. Ha a tartót függőlegesre csinálja meg valaki, elkerülhetővé válnak a 14-es csavarokra ható nagyon nagy nyíróerők. Köszönöm az ábrákat!
attila dezső
Hozzászólások: 448
Csatlakozott: 2010.01.16. 18:12

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: attila dezső » 2012.12.19. 13:54

Làtom volt vele melo! Dokumentàltàtok is rendesen képekkel! De nem gondolkodtatok el inkàbb egy EQ-platformon? Lehet, hogy azt egyszerübb lett volna "elöàllítani"! De a neve valóban talàló! Van benne matéria rendesen!
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2012.12.19. 23:05

Kedves Attila Dezső!

Volt olyan ötlet is. De nyilván ez is egyfajta ekvatoriális szerelés. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez már körülbelül a 14-15. változat. Eddig egyik sem sikerült különböző okok miatt, ezeket nem érdemes részletezni. Most viszont eldöntöttük, hogy abból ami az évek során összegyűlt, összerakunk valamit készre. Szóval adott volt a rektatengely alsó részét tartó csuklós támasz, a tubus közepén lévő állítható doboz, a főtükör, a tartója, kosárnyi egyenáramú motor, csigás hajtások, jó sok léptetőmotor, stb...
Amit biztosan tudtunk: -Nem veszünk több alkatrészt.
Az ellensúly és az állványt horizontálisan beállító rész fotóit megpróbáltam elkészíteni, remélem, látszik rajtuk a lényeg.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Sz B 2013.01.07. 21:24-kor.
mpt
Hozzászólások: 1313
Csatlakozott: 2009.09.07. 09:46

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: mpt » 2012.12.20. 10:40

Óriási munka.
Két gyors kérdés: mekkora ennek a mechanikának a tömege? Milyen optika lesz benne?

köszi
--mpt
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2012.12.20. 12:57

Üd MPT!

Az ellensúly tömege 128 kg, a tubus mindenestül 120, mire fölkerül rá a mozgatás a motorokkal, kb. 350 kilót fog nyomni. A távcső előző változatához képest -azimutális szerelés volt, a villa részei még ott vannak valamelyik fotón- 50 kilogrammal kisebb tömegű. Ha minden jól megy, 41 cm-es főtükör megy bele, az még javításra szorul. Erre való tekintettel a segédtükör tartó az okulár kihuzattal együtt úgy van megszerkesztve, hogy a tubus tengelye mentén eltolható legyen, hátha nem jön össze a tervezett fókusztávolság. Tényleg sok munka van benne, cserébe viszont majdnem minden házilag megoldható, és nagyon nagy élmény valamit a családdal összehozni.

Üdv: Sz B
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Imre » 2012.12.20. 15:44

Néhány kérdésem van, hogy vajon el tud e billenni ez a szerkezet a tartójában? A "mozdonyba" tervezett optikai rendszernek elkészült-e a terve, milyen magasan lesz a betekintő nyílás, hogyan oldjátok meg, hogy könnyen állítható legyen, illtve terveztetek-e hozzá valamilyen rögzítési lehtőséget, és az hogyan lesz oldható, zárható? Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
SzZoli
Hozzászólások: 1544
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:41

Re: Nagy teon?herbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: SzZoli » 2012.12.21. 12:14

Hatalmas munka volt, gratulálok.

A kérdésem az, hogy mi az előnye ennek a bonyolulult szerkezetnek, nem felelt volna meg egy hagyományos, masszív truss-Dobson?
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2012.12.21. 13:17

Köszi a biztatást, de még a közepén vagyunk.

Kérdésedre a választ este adnék, most rohannom kell.
Sz B
Hozzászólások: 30
Csatlakozott: 2009.09.24. 10:55

Re: Nagy teherbírású hibrid mechanika: "Mozdony"

Hozzászólás Szerző: Sz B » 2012.12.22. 00:38

Imre írta:Néhány kérdésem van, hogy vajon el tud e billenni ez a szerkezet a tartójában? A "mozdonyba" tervezett optikai rendszernek elkészült-e a terve, milyen magasan lesz a betekintő nyílás, hogyan oldjátok meg, hogy könnyen állítható legyen, illtve terveztetek-e hozzá valamilyen rögzítési lehtőséget, és az hogyan lesz oldható, zárható? Üdv. Imre


Természetesen minden úgy mozog, ahogyan kell. Alapvetően az volt a cél, hogy fotózni lehessen vele, tehát a betekintés magassága, ami valóban nagy a zenit közelében, nem igazán számított. Az optikai rendszer egyszerű Newton rendszer, a segédtükör tartó az optikai tengellyel párhuzamosan, és arra merőlegesen is állítható. A mozgatása motorokkal lesz megoldva, kézi mozgatás nem lesz. A mozgatáson még dolgozunk, léptetőmotorjaink és saját tervezésű vezérlőink vannak, a csigás hajtásokkal viszont komoly problémák adódtak a legyártatott alkatrészek ugyanis mind hibásak lettek, mást kell kigondolnunk, vagy találni kell olyan szakembert, aki képes megfelelő minőségben dolgozni. Pillanatnyilag azon gondolkodunk, hogy hogyan lehetne csigakerekek nélkül megoldani az egészet úgy, hogy egy egyszerű menetes szárat forgatva pl. feszített bovdenekkel átvigyük a mozgást a tengelyekre, ha lehet teljesen zártan, mondjuk a 100X50-es zártszelvények belsejében. Ha sikerül megoldani, akkor a tengelyvégekre egyszerű esztergált korongok kerülhetnek, aminek az elkészítése könnyen megoldható. A legnagyobb gond ennél a feszített szál hőtágulásának kiküszöbölése, erre nem látok egyelőre jó megoldást.

Üdv: Sz B
Válasz küldése

Vissza: “Távcsőépítés”