Hozzászólás
Szerző: astrohist » 2012.02.03. 18:34
Kedves Bartaim!
Tulajdonképen azt hiszem, kicsit elcsalinkáztak a témák, talán jobb lett volna (lenne) áttenni a "Beszéljük meg" topicba. No, de most már ide teszek egy-két jegyzetet.
Re: Fiastyúk. Az egész Pleiad-őrület kiindulása a XIX. sz. első Nap-sajátmozgás vizsgálataiban van. Ekkortájt Mädler, az ifjabb Littrow, Julius Schmidt és mások az első megfigyelésekből arra a ma már túlhaladott eredményre jutott, hogy a Nap apex-iránya (vagyis amerre a mai napmozgás az éggömbön mutat) nagyjából a Pleiadok égi helyzete felé mutat. Vagyis nem arra halad, hiszen a Galaxis központja körül keringve közben jócskán "elkanyarodik". A csillaghalmaz meg nem is ácsorog ott, hogy keblére ölelje a Napot, hanem megy ám a térben odább. Vagyis a Nap soha sem ér a Fiastyúk galaxisbeli helyére. No ez az azóta módosított koordinát-érték akkor bele került sok népszerű könyvbe, és úgy látszik a fantaszták modernebb - mondjuk 100 éves vagy 50 éves! - könyveket már nem olvastak.
Re: Iskolai ismeretek. Én éppen 60 éve érettségiztem, akkor már a fizika tankönyvekben benne volt az öreg Bohr-atommodel, és a fizika tanárunk röviden beszélt az elektronok ugrásáról (Én vittem az Urániából egy kis spektroszkópot, amivel a nátrium, oxigén, és más szinképvonalakat bemutatta.) Az atommagból meg tudtuk, hogy protonokból és neutronokból áll. Az igazság kedvéért: ez nem volt érettségi tétel, de tanították. Tény azonban, hogy az 1960-as évektől leépítették a matematikát, fizikát, kémiát és más természettudományos tárgyakat. Nekünk még tudni kellett a kúpszeletek egyenleteit, később már csak elmondták, hogy ilyen is van.
Ma az egész oktatási rendszer rossz, mert nem lehet "kreativitásra" késztetni a diákot, ha nincsen hozzá ténybeli alapismeret. Egészen leegyszerűsítve: ma arról sivalkodnak a közgasztászok, hogy alaposan oktatni kellene a bank- és számvitel ismeretet. Igen ám, de hogyan számoltassuk a hozadékot, vagy egyszerűen a pénz beosztását, ha nem tanulnak kamatszámítást? (Azt már mi sem tanultunk, de pl. az 1920-as években az iparos tanoncoknak is tanították.) Vagy hogyan takarékoskodjon valaki a fűtéssel, ha elemi fokon sem tudja a ki- és besugárzás, meg a hőcirkuláció alapelvét.
Röhej, hogy a természetudományt azzal az indokkal csökkentették, hogy a humán ismereteket kell alaposan ismerni. Igen ám, de közben már nincs kötelező olvasmány, nincs megtanulandó vers, nincsenek történelmi mérföldkövek ("Kossuth Lajos volt Rákóczi Ferenc miniszterelnöke!!!") Ezzel pedig a szókincs nyomorodik, és nem tudják magukat szabatosan kifejezni. Tehát alapismereteket mégis tudni kell. Az oktatási anyag szétzilálása az 1960-as években kezdődött, és ezért nagyon is elhiszem, hogy amit a kortársaim, vagy egy fél nemzedékkel későbbiek még tanultak, az később már nem volt tananyag.
Re: az ismereteink tévesek. Ez így nem igaz, ui. az ismereteink folyamatosan gazdagodnak és pontosabbá válnak. Az hogy ma már tudjuk, az Andromeda---köd nem 750 000 fényévre, hanem 2,3 millió fé-re van, nem azt jelenti, hogy valami egészen más ismeretünk van az M31-ről, hanem azt, hogy a már régebbi ismeretünket pontosabban tudjuk. A fantaszták viszont nem pontosan és jobban tudnak valamit, hanem, mint a Pleiadok esetében láttuk, egy tulhaladott pontatlan adatot kapartak elő, azt kifacsarták, meg sem értették. Amit tehát hirdetnek az egy értelmetlen, szellemi visszaesés.
No,sokat írtam, most mással foglalkozom, de mindenkit üdvözöl: Lajos
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára
astrohist 2012.02.03. 18:39-kor.