EQ5 tuning & szervíz

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
P.GyörgyAttila
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30

EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: P.GyörgyAttila » 2011.08.01. 13:29

Nagy fába vágtam a fejszém.. megpróbálkozom azzal, amivel már sokan mások, feljavítani egy EQ5 mechanikát. De tudjátok, a lepény hal megy utoljára… :D

Nekem leginkább az óratengely szorulása volt a legnagyobb gondom, így ezzel foglalkoztam behatóbban. Természetesen a másik tengelyt is "előveszem" a későbbiekben.

Nos a csapágycsere részéről és a tisztítás menetéről tulajdonképpen semmit sem írnék, hiszen ezt előttem már megtették. http://andromeda.csillagaszat.hu/zsamba/irasok/cam_tisztitas.html
Inkább annak a miértjét tárnám fel, miért is került gyárilag bele az a valami.
Az ok nem ismert: de vaslemezből hajlított csapágyat, akkor sem teszünk csillagászati műszerbe!
Azt hinnénk a spórolás, vagy a hozzá nem értés okozta, hogy azt a valamit tették a talpcsapágy helyett.
Ki kell ábrándítsak mindenkit. Pontosan a hozzáértés miatt került bele! Ugyanis az óratengely üt, és nem is keveset (az én esetemben 0,3 – 0,4 mm a legvégén mérve) Gondolom ez a gyártási "szórás" mellékterméke. (vagy a hanyagságé) Tudnak ezek na, egy tollvonással "kijavították" a szórásból eredő hibákat! Az a gyári "csapágy", az a kulcsa mindennek! :) Mivel az eredeti „csapágynak” nincs belemart fészke, amiben a golyóskosár katonás rendben haladna körbe-körbe, ezért az szabadon mozoghat jobbra-balra. Így a tengely ütését - mivel az nem szorul meg - nem érezzük annyira. Amint egy normális csapágy került a helyére, optimális holtjáték beállítása esetén hol szorul, hol pedig simán fut. Találtam rá megoldást, viszont arra még kicsit várni kell, mert az esztergályos, akit majd megkérek e tisztes feladatra, éppen szabadságát tölti. A megoldás látszólag egyszerű: az ütést a tengelyvégen kis esztergályos munkával megszüntetjük, és mivel kivettünk az anyagból, mindjárt pótoljuk is egy megfelelő vastagságú és hosszúságú bronz, vagy vörösréz persely személyében. Itt pár szót szólnék a talpcsapágyról is. Nos ha van olyan szerencsés EQ5 tulajdonos, akinek nem üt az óratengely annak egyszerűbb a csere. Viszont itt sem ússzuk meg a csapágy csere utáni perselyezést. A talpcsapágy egyik fele köszörült, hogy pontosan illeszkedjen a tengelyhez. A másik fele és a golyóskosár belső átmérője jóval nagyobb! EZÉRT NEM MINDEGY hogy a csapágyat melyik részével kifelé helyezzük bele. Értelemszerűen A kisebb belső nyílású, tehát amelyik jobban illeszkedik a tengelyhez, az kerül LEGALULRA. Tehát a rögzítő menetes tárcsa fölé közvetlenül! De sajnos ezt illesztenünk kell a tengelyhez. Mivel az öntvényházba mart fészek az eredeti „csapágyhoz” lett kimarva, így az új sokkal (5-6 mm) lejjebb kerül a tengelyen. És bizony pont az a része, amelyiknek passzolnia kellene a tengelyre, az már a menethez kerül. Ez a menetes rész közel 1 mm-el kisebb átmérőjű, mint a csapágy illeszkedő belső része. Ide egy illesztő gyűrű szükséges, hogy a tengely ne tudjon jobbra-balra mozogni csapágy eme részében. A képen látszik, hogy próba képpen egy 0,4 mm vastag lemezcsíkkal "illesztettem".
IMG_3599.jpg

Nos első körben ennyit. Hamarosan (este) teszek fel pár képet, EQ5 szerviz című könyvtárba.

Most fogok bele a csigakerék, csigatengely kapcsolatának szorosabb elmélyítésébe. Megpróbálom őket összehozni, hogy kapcsolatuk minél mélyebb, meghittebb, és zökkenőktől mentesebb legyen. :D Terveim szerint ezt egy jól bevált rugós előfeszítővel oldom meg.
Hamarosan leírom mit „alkottam”, és természetesen fotókkal is illusztrálom.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 6 alkalommal szerkesztették, utoljára P.GyörgyAttila 2011.08.04. 18:32-kor.
P.GyörgyAttila
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: P.GyörgyAttila » 2011.08.01. 16:34

Üdv mindenkinek

Nos elkészült a rugós előfeszítés, a csigakerék, csigaorsónál. Viszont nem a legtökéletesebb, kicsit még dolgoznom kell rajta, de mindenesetre könnyebb így a holtjátékot beállítani.
A dolog rendkívül egyszerű. Csavarboltban vásároltam négy darab megfelelőnek tűnő rugót, amely illeszkedik a rögzítő csavar átmérőjéhez, illetve a mélyített furathoz. Ezeket e csigaorsó öntvényházát rögzítő csavarok alá tettem. Itt jegyezném meg, hogy nálam, a tengelyre merőlegesen álló csavarok voltak a rövidebbek, a tengellyel párhuzamosak pedig a hosszabbak. A hosszabb csavarokat tettem, a rövidebbek helyére, a rövidebbeket pedig kicseréltem kb. 5 mm-rel hosszabbakra és ezeket tettem vissza a tengellyel párhuzamos furatokba. Erre azért volt szükség, mert a rugók miatt a menetbe nehezen, vagy egyáltalán nem tudtam bekapatni a csavart és ha még sikerült volna, akkor sem lenne biztonságos, ha csak egy-két menet tartaná a csavarokat. A középső hernyó csavar végére rátettem egy 4-es csapágy golyót, némi zsírral, majd az öntvényházon (ahová eredetileg támaszkodott a csavar) fúrtam egy kb 2 mm-es mélyítést 4-es fúróval.
IMG_3607.jpg
IMG_3605.jpg
Hogy eredetileg volt e itt csapágy golyó, azt nem tudom (használtan vettem az EQ-t) De az biztos hogy erre eredetileg is rákészültek a gyártók, mert a támasztó hernyócsavar vége mélyített, és az öntvényházon is van egy apró bemélyedés, bár ezt túl kicsinek találtam. Majd ezek után a hernyócsavart visszatekertem addig, amíg a csapágy golyó beleült a menetes furatába. Ezután szépen óvatosan a helyére tettem az egészet.
A csapágy golyóra azért van szükség, mert ezen billen az egész szerkezet, illetve ez akadályozza meg az oldalirányú elcsúszást is.
A beállítást a hernyócsavar betekerésével kezdtem. Addig a pontig húztam, amíg a csigakeréknek lett holtjátéka. Ezek után minden rögzítő csavart teljes ütközésig betekertem, majd a merőlegeseket 2 fordulattal, a tengelyre párhuzamosakat pedig 1 fordulattal kitekertem. Így most már a rugók tartják a helyén a csigaorsót házzal együtt. Itt jegyezném meg, hogy a csigakerék csigaorsó kapcsolatát nem kell, és nem is lehet hézagolni! Nincs is rá szükség, mert a konstrukcióból adódóan a csigakerék „beáll” a megfelelő magasságba. (mivel nem tudom, más mechanikák hogy néznek ki, így aki látott már ilyet, azt kérem nézze ezt el nekem… :) ) A tengelyen a csigakerék nagyon pontosan illesztett, olyan „húzósan” van rajta. Ha rátesszük a tengelyre, akkor kis mértékben, kioldott fék mellett, fel le csúszkál. Ebből adódóan, ha kioldott fék mellett, beállított holtjátéknál, a csigaorsót elkezdjük tekerni, akkor a csigakerék szépen a a helyére „úszik”. Természetesen ezt úgy csináljuk, hogy közben a tengelyt fogjuk, hogy ne forogjon együtt a csigakerékkel. Ezt én úgy oldottam meg, hogy befogtam egy fúróba a csigaorsó tengely végét, és nagyon lassú fordulaton, oda-vissza körbetekertem a csigakereket kétszer-háromszor, úgy hogy közben fogtam az óratengely felső végén az öntvényt, amire a DEC tengely van rögzítve.
Ennél a mechanikánál szükség volt az óratengelyt megemelni kicsit, mert a csigakerék fel-le mozgásának hosszát kevésnek találtam. Ezt könnyen megtehetjük, csapágyboltban vásárolható hézagoló korongok használatával, amiket a felső csapágy közepe és a tengely kiszélesített része közé tettem. Erre ül rá a tengely azon része, amelyiken rajta van a csigakerék. Nálam 0.6 mm-re kellet emelni a tengelyen. Így a csigakerék „úszása” +/- 1mm lett, ami már elegendő ahhoz, hogy optimális helyre álljon a csigakerék, az orsóhoz képest. A mechanika ezen részénél, a csigakerék tetején, illetve az alján, van két darab 0,5 mm vastag, áttetsző műanyag gyűrű. Először hézagolónak hittem, de a mérések után kiderült, közük sincs hozzá. A felső azt hivatott szolgálni, hogy a DEC tengely rögzítésénél használt csavarok, ha túlhúzzuk, vagy esetleg hosszabbak kicsit, akkor ne a csigakereket nyomják, mert akkor az deformálódik. A képen jól látszik a csavar "lenyomata", sőt még az is, hányszor szedték szét előttem... :)
IMG_3582.jpg
Az alsó, szélesebb gyűrű pedig, a csigakerék – öntvényház esetleges találkozásától óvja a szerkezetet.

Hát ennyit sikerült egyelőre. A képeket este, mint ahogy ígértem felteszem, mert egy kép többet mond ezer szónál. És akkor érthetőek lesznek a leírtak.
Óva intek mindenkit, hogy megfelelő szerszámok, és alapvető finom mechanikai tapasztalat nélkül nekilásson, mert lehet, többet árt vele, mint használ. Mindenki aki nekilát, csak saját felelőségére tegye, mivel az általam leírt átalakítás, csak szerintem jó, és lehetnek eltérések a mechanika tekintetében is.
A tapasztaltabb mechanikát már "látott" szakembereket pedig kérem, javítsák ki az itt leírtakat, amenyiben valamiben tévedtem volna, nehogy másokat is rossz irányba tereljek az itt leírtakkal.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára P.GyörgyAttila 2011.08.02. 05:27-kor.
Avatar
SzZoli
Hozzászólások: 1544
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:41

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: SzZoli » 2011.08.01. 16:35

Én az EQ5 (CAM) tiszítításával, újrazsírozással a következőképpen jártam.

Adva volt a tengely, meg a háza. A tengelyről lehúztam a csigaorsót (5 cm hosszú és átm., alunak tűnő darab). Ott volt előttem az orsó, és - jól megjegyeztem - a két végén volt egy-egy műanyag gyűrű.
Aztán tettem-vettem, megisztítottam, amit lehetett. De, mielőtt összeraktam volna - három műanyag gyűrű volt a szemem előtt!!!
Semmi logikus helyet nem láttam, hova tartozna a harmadik - a semmiből felbukkant, talán antianyagból levő? - gyűrű.

Van valakinek tippe, hova is tartozhat?

És ha lúd, gágogjon: a dekli tengely összerakása után abból is kimaradt egy 3-4 cm átm, hasonló műanyag gyűrű.
P.GyörgyAttila
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: P.GyörgyAttila » 2011.08.01. 16:45

SzZoli írta:Én az EQ5 (CAM) tiszítításával, újrazsírozással a következőképpen jártam.

Adva volt a tengely, meg a háza. A tengelyről lehúztam a csigaorsót (5 cm hosszú és átm., alunak tűnő darab). Ott volt előttem az orsó, és - jól megjegyeztem - a két végén volt egy-egy műanyag gyűrű.
Aztán tettem-vettem, megisztítottam, amit lehetett. De, mielőtt összeraktam volna - három műanyag gyűrű volt a szemem előtt!!!
Semmi logikus helyet nem láttam, hova tartozna a harmadik - a semmiből felbukkant, talán antianyagból levő? - gyűrű.

Van valakinek tippe, hova is tartozhat?

És ha lúd, gágogjon: a dekli tengely összerakása után abból is kimaradt egy 3-4 cm átm, hasonló műanyag gyűrű.


Szia
Valószínűleg össze voltak ragadva, majd a tisztító anyag hatására szétválltak, ezért lett "több". Az a "három" eredetileg is ott volt, csak nem láttad hogy az "egy, az kettő". És hogy teljes legyen a képzavar, így lett három... :D
szolcs
Hozzászólások: 224
Csatlakozott: 2009.09.14. 20:21

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: szolcs » 2011.08.01. 20:13

Barátaim!

Olvasgatva az EQ5-ös problémákat kezdem belátni - ez egy szakma. Nekem is ilyen van, panaszom eddig nem volt rá - lehet, nekem magasabb a tolerancia szintem - még a régi átkosban szocializálódtam. Van a rektán egy motoros meghajtásom, a korrekt felszerelés után arra nem sikerült visszapattintani a műanyag dobozkát, de spongyát rá. Jól működik szerintem - 2 perces expókat is jól követ, viszonylag trehány pólusozás után. Addigra persze a háttér világos piros a lakótelepi zajtól. De ez off.

A deklináción van egy kis holtjátékom (15-20 ívperc), de akklimalizálódtam hozzá, több is veszett Mohácsnál.

Ami aggaszt; az a zsírozást helyettesítő gyanús ragacsos trutymó, a csapágyat helyettesítő hajlított lemez - ha jól értem a leírást, továbbá attól félek, hogy a rögzítő klamlik előbb-utóbb kilazulnak, nem fognak rögzíteni.

Mechanikához szintén az átkosban szocializálódtam, a régi (1989-es) Mizar/Tal állványán a 110/800-as Newton úgy áll, mint Katiban a gyerök. No persze ott nincs óramű és a finommozgatás is előbb-utóbb véget ér, koppan. Valamit vamiért.

Nagyon szurkolok, hogy kitanulja valaki az EQ5 tuningot, hogyha arra kerül a sor, legyen kihez forduljak.

Üdv: Szolcs
mpt
Hozzászólások: 1313
Csatlakozott: 2009.09.07. 09:46

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: mpt » 2011.08.01. 20:17

Szerintem az EQ5 az araert nagyon jo kis mechanika.
Az en Celestron EQ5-omet sok kb 5 evig hasznaltam sima orageppel, majd kis ideig kettengelyes vezerlessel, mielott megvaltam tole.
Lehet tuningolni, csapagyat cserelni, erezheto a kulonbseg. Ha neked mindezek nelkul 2 perces expokat tud (mekkora fokusznal is?) az kivalo, nekem 200/1000-essel 30 masodpercesekbol is sokat ki kellett dobni.
A szoritokarmantyuknak semmi baja nem volt.

--mpt
tobe
Hozzászólások: 851
Csatlakozott: 2010.10.28. 20:20

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: tobe » 2011.08.01. 21:07

Elég furcsák ezek a mechanikák, ha kicsit máshoz szokott szemmel nézi valaki, én is mint kissé CNC hobbi irányába is hajló és ottani gépészeti szempontokból épített, illetve megkövetelt mechanikák és megoldások láttán, ezeket sokkal gyengébbnek látom megoldásaikban, az anyagokról meg nem is beszélve, persze valami kis előny mutatkozik a súly szempontjából, de amellett feladják a stabil rezgésmentes, és még sorolhatnám milyen követelményeket, ami néha már a gagyi kategóriát is üti, amiket én eddig legalábbis láttam, nem EQ5-re hanem úgy általában.
P.GyörgyAttila
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: P.GyörgyAttila » 2011.08.01. 22:10

Feltettem a képeket. Elnézést mindenkitől akit érdekel a téma, de a képek alá fűzött magyarázatot inkább majd holnap írnám meg. Hosszú volt ez a nap..
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: Imre » 2011.08.01. 23:43

szolcs írta: ... Ami aggaszt; az a zsírozást helyettesítő gyanús ragacsos trutymó, a csapágyat helyettesítő hajlított lemez - ha jól értem a leírást, továbbá attól félek, hogy a rögzítő klamlik előbb-utóbb kilazulnak, nem fognak rögzíteni.
...
Nagyon szurkolok, hogy kitanulja valaki az EQ5 tuningot, hogyha arra kerül a sor, legyen kihez forduljak.
Üdv: Szolcs

Ügyesek a fiatalok! Szerintem még most melegében megkérheted P.GyörgyAttilát, egy gyors szétszedésre, tisztításra, még ha nem is cserél talpcsapágyat, - amit viszont javasolnék - a tisztítás maga megnövelné az élettartamát, és megelőzhetne több immár várható meghibásodást! Mire megjön a nyár el is készülne!!!
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
P.GyörgyAttila
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.06.25. 10:30

Re: EQ5 tuning & szervíz

Hozzászólás Szerző: P.GyörgyAttila » 2011.08.02. 05:02

szolcs írta:Ami aggaszt; az a zsírozást helyettesítő gyanús ragacsos trutymó, a csapágyat helyettesítő hajlított lemez - ha jól értem a leírást,


Az a fekete trutymó, a kínai három az egyben: szobahőmérsékleten ken, tömít és ragaszt is! :) Amire szükség is van, mert különben a benne hagyott spén darabok szabadon kolbászolhatnának a mechanikában. Így viszont felragadnak az öntvény falára. Három flakon féktisztító ment rá, mire lejött :D A tepsi lemezböl hajtogatott csapágynak azért van előnye is, sohasem fog beállni. De azt azért meg kell hagyni, megoldották a tengely vezetését, ha már ezt a csapágy nem tudja ellátni. Ezt a nemes feladatot rábízták az önvényházra. A képen jól látszik, hol ért hozzá a tengely az öntvényhez. (A menet alatti 5 mm-es szürke sáv)
IMG_3597.jpg
A csapágyboltban meg sem lepődtek, mikor bevittem a "talpcsapágyat". Nem egyedi eset gondolom, mert annyi volt amit hozzáfűztek: " ez a csapágy még egész tűrhető"
IMG_3575.jpg
És itt egy kép, a Japán Koyo talpcsapágyról is, ami aztán a helyére került.
IMG_3588.jpg
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”