cbo írta: ↑2020.11.09. 21:49
ÉS ezt a 3x 16 -ban sokkal finomabban és közel veszteségmentesen tudod megcsinálni, mert ott van nagyobb számolási "értelmezési" tartomány, 3x8-nál ez sokkal kevesebb mozgástér.
Ez tök tiszta, Zsolt.
De ha "vissza-skálázod" a nagy dinamikájú (pl. 14 bites, azaz csatornánként 2^14=16384 szintű), módosított képet a 3x8bit-re, újra csupán 256 (2^8) szinted lesz színcsatornánként, ahol minden szint fényességének jóval nagyobb az ugrása (1/256) az előzőhöz (1/16384) képest.
Viszont azt hiszem, hogy most, miközben a fenti mondatot írtam, kezdem érteni a dolgot.
A feldolgozás során (jó esetben) akkorát húznak az egyes képpontok színértékein, hogy akár több 1/256-odnyi szintet is változik a pixel értéke (bár - a nagyobb dinamika miatt - jóval kisebb lépésekben), és ezért visszaskálázáskor már nem ugyanabba az 1/256-odnyi értéksávba kerül vissza (ahol feldolgozás nélkül lenne), hanem egy (vagy több) 256-odnyival feljebb, vagy lejjebb. Tehát ténylegesen megváltozik a pixel színe (hiszen ettől látszik máshogyan a kép).
Ha a feldolgozás során olyan kicsi lenne a módosítás mértéke, hogy visszaskálázás után nem kerül át az adott pixel fényessége legalább 1/256-odnyival feljebb, vagy lejjebb, akkor nem történne semmi. Magyarán pl. egy 14bit-es kép esetén a teljes 16384 szinten belül legalább 64 szintnyi (2^14/2^8) módosítást kell elkövetni egy pixelen ahhoz, hogy visszaskálázás után maradó változást okozzon a 3x8bit-es képen.
Most már világos. (Azt hiszem...
)
Tehát, ha egy 14bit-es kamerával készített képet "simán" megnézel egy monitoron (vagy kinyomtatod), akkor közel ugyanazt látod, mintha egy pontosan ugyanolyan, de csak 8bit-es kamerával készített képet néznél, mivel a monitor csak 3x8bit-et mutat meg lineárisan átskálázva a 14 bit-ből. Tehát ebben az esetben tök fölösleges a nagyobb bitmélységű kamera használata.
De ha "feldolgozod" a 14bit-es képet, azaz elmozdítod az egyes pixelek fényesség-értékeit a felvett, és az ADU konverter által megadott értékekhez képest (de legalább a fent kiszámolt mértékkel, vagy annál nagyobb mértékben), és ez után konvertálja vissza a monitor megjelenítője 3x8bit-re, akkor már az a kép nem ugyanaz a kép lesz... Ráadásul a nagyobb dinamika miatt akár "radikálisabban" is lehet a csúszkákat rángatni (legalábbis a 8bit-hez képest).
Végre már értem (remélem, ahogy leírtam, az is érthető volt...)
MDA