Oldal: 44 / 47

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 18:12
Szerző: Anti_45
Végh Zoli írta:
2022.05.03. 18:00

Mikor ez az állandó kollimálgatás kerül terítékre mindig elmosolyodom , mert eszembe jut a jó öreg Mizar , aminek a kollimáló csavarjait a gyárban kigyurmázzák és lepecsételik a MEO-sok , hogy be van állítva oszt úgy marad az idők végezetéig ... :lol: :lol: :lol:
Nyilván én sem úgy értettem,hogy minden alkalommal állítani kell a segédet. ;)
Valamikor január végén, február elején állítottam be az enyémet, amikor visszakaptam a főtükröt,azóta nem piszkáltam,nem is foglalkozom vele.
Egyetértek,hogy ha rendesen meg vannak húzva a csavarok akkor valami nagyon durva behatásnak kell kitenni,hogy elállítódjon. :)

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 19:36
Szerző: Vizi Péter
A segédet gyakorlatilag soha nem kell állítgatni, ha valaki az ellenkezőjét állítja, akkor a segédtükör tartója rossz. Tessék meggondolni: a segéd rögzítve van a tartóban, a tartót enyhén feszített csavarok rögzítik fixen. Ugyan mi tud ezen elállítódni??? A főtükörnél más a helyzet, hiszen a főtükör nincs rögzítve a tartójában, ezért tud "csúszkálni".
Szóval a segédet egyszer kell jól beállítani, utána nem szabad hozzányúlni, kivéve, ha baleset éri a tubust.

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 21:58
Szerző: tgabor
Végh Zoli írta:
2022.05.03. 18:00


Mikor ez az állandó kollimálgatás kerül terítékre mindig elmosolyodom , mert eszembe jut a jó öreg Mizar , aminek a kollimáló csavarjait a gyárban kigyurmázzák és lepecsételik a MEO-sok , hogy be van állítva oszt úgy marad az idők végezetéig ... :lol: :lol: :lol:
Ha jól sejtem erre gondolsz: http://www.opticalvision.co.uk/documents/65.pdf

Azért itt említenek egy f/7,3-at meg egy 9 mm-es sweet spot-ot (erre mi a helyes magyar szakkifejezés?), ami alapján feltételezem a Mizarnak viszonylag nagynak mondható a tűrése-e téren, kevéssé kényes, szemben a gyorsabb távcsövekkel. Az a pár mm amit elmozdul az évek alatt nem oszt nem szoroz ki lehetett a csavart gyurmázni. Meg persze feltételezem és a cikk zárszava is erre utal: a jó szovjet masszív anyaghasználat a megfelelő elemeknél segítette, hogy tartósabb legyen a kollimáció, szemben a gyenge minőségű, spóroló kínai megoldásokkal. Nem véletlen, hogy a másik gyakori tuningtipp a főtükör és a kollimáló csavarokat közti feszítő rugók cseréje erősebbre.

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 22:03
Szerző: tgabor
Vizi Péter írta:
2022.05.03. 19:36
A segédet gyakorlatilag soha nem kell állítgatni, ha valaki az ellenkezőjét állítja, akkor a segédtükör tartója rossz. Tessék meggondolni: a segéd rögzítve van a tartóban, a tartót enyhén feszített csavarok rögzítik fixen. Ugyan mi tud ezen elállítódni??? A főtükörnél más a helyzet, hiszen a főtükör nincs rögzítve a tartójában, ezért tud "csúszkálni".
Szóval a segédet egyszer kell jól beállítani, utána nem szabad hozzányúlni, kivéve, ha baleset éri a tubust.
Vagyis akkor már csak ezért is felesleges a csavarok cseréjével strapálmom magam.

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 22:09
Szerző: Anti_45
tgabor írta:
2022.05.03. 21:58
[Nem véletlen, hogy a másik gyakori tuningtipp a főtükör és a kollimáló csavarokat közti feszítő rugók cseréje erősebbre.
Ez tényleg jó,én meg is csináltam. Az erősebb rugókkal olyan stabil az öntartása,hogy a másik három "ellencsavar" fölösleges.
Ki is vettem.

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 22:16
Szerző: tgabor
Anti_45 írta:
2022.05.03. 22:09
tgabor írta:
2022.05.03. 21:58
[Nem véletlen, hogy a másik gyakori tuningtipp a főtükör és a kollimáló csavarokat közti feszítő rugók cseréje erősebbre.
Ez tényleg jó,én meg is csináltam. Az erősebb rugókkal olyan stabil az öntartása,hogy a másik három "ellencsavar" fölösleges.
Ki is vettem.
Milyen rugókat használtál, hol szerezhetők be?

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.03. 22:44
Szerző: Anti_45
tgabor írta:
2022.05.03. 22:16
Anti_45 írta:
2022.05.03. 22:09
tgabor írta:
2022.05.03. 21:58
[Nem véletlen, hogy a másik gyakori tuningtipp a főtükör és a kollimáló csavarokat közti feszítő rugók cseréje erősebbre.
Ez tényleg jó,én meg is csináltam. Az erősebb rugókkal olyan stabil az öntartása,hogy a másik három "ellencsavar" fölösleges.
Ki is vettem.
Milyen rugókat használtál, hol szerezhetők be?
Nem vettem,itthon találtam a kacatjaim között egy jóval erősebb acélrugót.
Szerencsére az átmérője is megfelelő volt, csak fel kellett darabolni.

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.04. 11:26
Szerző: Lovász András
Anti_45 írta:
2022.05.03. 22:09
tgabor írta:
2022.05.03. 21:58
[Nem véletlen, hogy a másik gyakori tuningtipp a főtükör és a kollimáló csavarokat közti feszítő rugók cseréje erősebbre.
Ez tényleg jó,én meg is csináltam. Az erősebb rugókkal olyan stabil az öntartása,hogy a másik három "ellencsavar" fölösleges.
Ki is vettem.
Jól tetted, ki is kell venni. A gyárilag egyenletesen elosztott húzó-támasztó csavarpárok feszültséget okoznak a foglaltaban és ha nem eléggé van lötyögősen szerelve a főtükör, akkor komoly deformációt szenved el a diffrakciós kép.

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.04. 11:49
Szerző: tgabor
Lovász András írta:
2022.05.04. 11:26

Jól tetted, ki is kell venni. A gyárilag egyenletesen elosztott húzó-támasztó csavarpárok feszültséget okoznak a foglaltaban és ha nem eléggé van lötyögősen szerelve a főtükör, akkor komoly deformációt szenved el a diffrakciós kép.
Azt már én is olvastam, hogy ügyelni kell a rögzítő csavarok meghúzásával a főtükör feszülése deformálódása miatt, de ezek szerint akkor ez a megoldás alapból egy konstrukciós hiba. Akkor segédtükör csavar helyett, inkább a rugócserére érdemes koncentrálni, mert ez nemcsak kényelmi dolog, hanem konkrétan az optika minősége múlik rajta. A kínaiak amúgy miért nem tesznek ezt a három csavart + három furatot megspórolva inkább erősebb rugókat?

Re: Dobson-távcsövek műszaki megoldásai

Elküldve: 2022.05.04. 12:39
Szerző: Lovász András
tgabor írta:
2022.05.04. 11:49
A kínaiak amúgy miért nem tesznek ezt a három csavart + három furatot megspórolva inkább erősebb rugókat?
Sajnos nem tudok kínaiul, hogy ezt megkérdezzem, de gondolom a kérdésed költői... :)
Talán így valaki esztétikusabbnak érezte. :mrgreen: