Mechanika építés házilag
-
- Hozzászólások: 2
- Csatlakozott: 2015.07.21. 12:04
Re: Mechanika építés házilag
Sziasztok!
Nem tudom, hogy tudna e valaki segíteni nekem? 30 éve, a TÁVCSŐ VILÁGA alapján készítettem egy mechanikát és most úgy döntöttem, hogy felújítom. Szeretném PC-vel irányítani, de nem tudom, hogy mekkora léptető motort vegyek hozzá. A csigatárcsa 180 fogas mindkét tengelyen.
Nem tudom, hogy tudna e valaki segíteni nekem? 30 éve, a TÁVCSŐ VILÁGA alapján készítettem egy mechanikát és most úgy döntöttem, hogy felújítom. Szeretném PC-vel irányítani, de nem tudom, hogy mekkora léptető motort vegyek hozzá. A csigatárcsa 180 fogas mindkét tengelyen.
Re: Mechanika építés házilag
A kívánt maximális sebesség és mozgatáshoz szükséges erőtől függ, hogy melyik alkalmas erre, de kapásból szerintem egy átlagos 0.5-1Nm forgatónyomatékú Nema23 méretű valószínűleg megfelel a célra.
Milyen szoftverrel, elektronikával tervezed hajtani ?
Milyen szoftverrel, elektronikával tervezed hajtani ?
Re: Mechanika építés házilag
Kevés János írta:Sziasztok!
Nem tudom, hogy tudna e valaki segíteni nekem? 30 éve, a TÁVCSŐ VILÁGA alapján készítettem egy mechanikát és most úgy döntöttem, hogy felújítom. Szeretném PC-vel irányítani, de nem tudom, hogy mekkora léptető motort vegyek hozzá. A csigatárcsa 180 fogas mindkét tengelyen.
Tengelykereszt, vagy csapos a mechanika? Szerkezetileg mindkettőhöz még áttétel is kell. A motor általában fogasszíjjal hajtja a csigaorsóra centrikusan szerelt áttételt, hogy elegendő nyomatékú hajtás keletkezzen!!! Ettől az áttételtől függ a motor minden tulajdonsága és a hajtás sebessége, a lépésköz, a maximális mozgási sebesség stb. Nem olyan egyszerű egy jó hajtás elkészítése, és nem a léptetőmotor típusának kiválasztása az első lépés! Általában 1/3600 áttétel ajánlott, ebből van már 1/180. A többi még szükséges! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
-
- Hozzászólások: 2
- Csatlakozott: 2015.07.21. 12:04
Re: Mechanika építés házilag
Már próbáltam több helyről is tájékozódni, és én is a Nema23-as motort találtam a legalkalmasabbnak. Mikrolépéses vezérléssel úgy gondolom, hogy feleslegessé válik a további áttétek beszerelése. Talán még a csigaorsó és a motor között egy kisebb áttét elfér.
A mechanika tengelykereszt (parallaktikus), és volt hagyományos motormeghajtás is az óratengelyen, de leszedtem.
A Starry Night Pro szoftverem van én azt olvastam, hogy képes a távcsővezérlésre.
Jelenleg ott tart a dolog, hogy a legtöbb alkatrész a fényezőnél van, az esztergályosnál van az egyik tárcsa, és még az orsók rögzítését is másképpen szeretném megoldani, mint ahogy volt.
Köszönöm a segítségeteket!
A mechanika tengelykereszt (parallaktikus), és volt hagyományos motormeghajtás is az óratengelyen, de leszedtem.
A Starry Night Pro szoftverem van én azt olvastam, hogy képes a távcsővezérlésre.
Jelenleg ott tart a dolog, hogy a legtöbb alkatrész a fényezőnél van, az esztergályosnál van az egyik tárcsa, és még az orsók rögzítését is másképpen szeretném megoldani, mint ahogy volt.
Köszönöm a segítségeteket!
Re: Mechanika építés házilag
Sziasztok.
Bemutatnám a saját építésű mechanikámat. Hátha inspirál még valakit.
Két, ócskapiacon beszerzett, csapágyazott tengely köré építettem.
Alaplapként egy többrétegű farostlemezt használtam.
Egyelőre kézi mozgatásra használom mindkét tengelyre.
Háromlábként egy lézerszintező állványát használom.
Bemutatnám a saját építésű mechanikámat. Hátha inspirál még valakit.
Két, ócskapiacon beszerzett, csapágyazott tengely köré építettem.
Alaplapként egy többrétegű farostlemezt használtam.
Egyelőre kézi mozgatásra használom mindkét tengelyre.
Háromlábként egy lézerszintező állványát használom.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Re: Mechanika építés házilag
A rektatengely fékezését és finommozgatását egy kerékpár-féktárcsára alapoztam.
A finommozgatás kb. 15 fokos elfordítást, vagyis kb. 1 órás követést tesz lehetővé. Utána vissza kell "pörgetni" az elejére.
Egy műanyag lap fordul el a tengely körül és egy menetes orsó viszi a másik végét, amelyet kézileg tekerünk. A lap súrlódó kapcsolatban van a féktárcsával. Így a tubust még viszonylag könnyen lehet mozgatni a célra állításkor. Ha ez megtörtént, elengedéskor ott marad, és a menetes orsó forgatásával lehet követni az objektumot a látómezőben.
A finommozgatás kb. 15 fokos elfordítást, vagyis kb. 1 órás követést tesz lehetővé. Utána vissza kell "pörgetni" az elejére.
Egy műanyag lap fordul el a tengely körül és egy menetes orsó viszi a másik végét, amelyet kézileg tekerünk. A lap súrlódó kapcsolatban van a féktárcsával. Így a tubust még viszonylag könnyen lehet mozgatni a célra állításkor. Ha ez megtörtént, elengedéskor ott marad, és a menetes orsó forgatásával lehet követni az objektumot a látómezőben.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Re: Mechanika építés házilag
Tetszik a mechanikád meghajtása
Sokféle módon fejleszthető is!
Sokféle módon fejleszthető is!
Re: Mechanika építés házilag
a finommozgató gombja helyett érdemes lenne valamilyen flexibilis kapcsolatot építeni, hogy az okulár mellől is lehessen tekerni, stílszerűen pl egy régi kilométerspirál simán megtenné, végén egy gombbal. csodás alkotás amúgy, jó ilyesmit is látni a mai világban.
Re: Mechanika építés házilag
Mint korábban jeleztem, bele fogtam a meglévő Jávorka-mechanikának a teljes felújításába. Többen lebeszéltek róla, hogy a mechanikát ne húzzam szét, jók még azok a régi csapágyak, csak nyomjak a csapágyak közzé egy kis olajat... Jól döntöttem amikor nem hagytam magamat lebeszélni a szétszedésről, mert a csapágyak közzé nyomott gépzsír be volt öregedve, száradva. Másrészt pedig a csapágyak kivétele után tapasztaltam, hogy bizonyos állások mellett a csapágy megszorul, fémes hangot ad.
A csapágyak kitakarítása helyett inkább újak beszerzésé mellett döntöttem. Közben a tartólapon is elkészült az a három menetes lyuk, amivel majd tudom a tengelyrendszert jusztírozni.
Mivel esztétikailag sem a legszebb a korábbi hegesztési varrat, így ezeket átfogom egy kicsit flexelni.
üdv.,
Gábor
A csapágyak kitakarítása helyett inkább újak beszerzésé mellett döntöttem. Közben a tartólapon is elkészült az a három menetes lyuk, amivel majd tudom a tengelyrendszert jusztírozni.
Mivel esztétikailag sem a legszebb a korábbi hegesztési varrat, így ezeket átfogom egy kicsit flexelni.
üdv.,
Gábor
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
"A kitakarásmentes távcső lényege, hogy ne takard ki az összetartó fénysugár közepét, mert ez a távcsöved lelke" - A. S. Leonard
Re: Mechanika építés házilag
Ma tovább szedtem darabjaira a kézi finom mozgató karokat ill. elkezdtük az alkatrészek fémtisztára történő felpucolását.
További képek a képgalériámban találhatók az egyes alkatrészekről.
üdv.,
Gábor
További képek a képgalériámban találhatók az egyes alkatrészekről.
üdv.,
Gábor
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
"A kitakarásmentes távcső lényege, hogy ne takard ki az összetartó fénysugár közepét, mert ez a távcsöved lelke" - A. S. Leonard