EQ5 tuning & szervíz
Elküldve: 2011.08.01. 13:29
Nagy fába vágtam a fejszém.. megpróbálkozom azzal, amivel már sokan mások, feljavítani egy EQ5 mechanikát. De tudjátok, a lepény hal megy utoljára…
Nekem leginkább az óratengely szorulása volt a legnagyobb gondom, így ezzel foglalkoztam behatóbban. Természetesen a másik tengelyt is "előveszem" a későbbiekben.
Nos a csapágycsere részéről és a tisztítás menetéről tulajdonképpen semmit sem írnék, hiszen ezt előttem már megtették. http://andromeda.csillagaszat.hu/zsamba/irasok/cam_tisztitas.html
Inkább annak a miértjét tárnám fel, miért is került gyárilag bele az a valami.
Az ok nem ismert: de vaslemezből hajlított csapágyat, akkor sem teszünk csillagászati műszerbe!
Azt hinnénk a spórolás, vagy a hozzá nem értés okozta, hogy azt a valamit tették a talpcsapágy helyett.
Ki kell ábrándítsak mindenkit. Pontosan a hozzáértés miatt került bele! Ugyanis az óratengely üt, és nem is keveset (az én esetemben 0,3 – 0,4 mm a legvégén mérve) Gondolom ez a gyártási "szórás" mellékterméke. (vagy a hanyagságé) Tudnak ezek na, egy tollvonással "kijavították" a szórásból eredő hibákat! Az a gyári "csapágy", az a kulcsa mindennek! Mivel az eredeti „csapágynak” nincs belemart fészke, amiben a golyóskosár katonás rendben haladna körbe-körbe, ezért az szabadon mozoghat jobbra-balra. Így a tengely ütését - mivel az nem szorul meg - nem érezzük annyira. Amint egy normális csapágy került a helyére, optimális holtjáték beállítása esetén hol szorul, hol pedig simán fut. Találtam rá megoldást, viszont arra még kicsit várni kell, mert az esztergályos, akit majd megkérek e tisztes feladatra, éppen szabadságát tölti. A megoldás látszólag egyszerű: az ütést a tengelyvégen kis esztergályos munkával megszüntetjük, és mivel kivettünk az anyagból, mindjárt pótoljuk is egy megfelelő vastagságú és hosszúságú bronz, vagy vörösréz persely személyében. Itt pár szót szólnék a talpcsapágyról is. Nos ha van olyan szerencsés EQ5 tulajdonos, akinek nem üt az óratengely annak egyszerűbb a csere. Viszont itt sem ússzuk meg a csapágy csere utáni perselyezést. A talpcsapágy egyik fele köszörült, hogy pontosan illeszkedjen a tengelyhez. A másik fele és a golyóskosár belső átmérője jóval nagyobb! EZÉRT NEM MINDEGY hogy a csapágyat melyik részével kifelé helyezzük bele. Értelemszerűen A kisebb belső nyílású, tehát amelyik jobban illeszkedik a tengelyhez, az kerül LEGALULRA. Tehát a rögzítő menetes tárcsa fölé közvetlenül! De sajnos ezt illesztenünk kell a tengelyhez. Mivel az öntvényházba mart fészek az eredeti „csapágyhoz” lett kimarva, így az új sokkal (5-6 mm) lejjebb kerül a tengelyen. És bizony pont az a része, amelyiknek passzolnia kellene a tengelyre, az már a menethez kerül. Ez a menetes rész közel 1 mm-el kisebb átmérőjű, mint a csapágy illeszkedő belső része. Ide egy illesztő gyűrű szükséges, hogy a tengely ne tudjon jobbra-balra mozogni csapágy eme részében. A képen látszik, hogy próba képpen egy 0,4 mm vastag lemezcsíkkal "illesztettem".
Nos első körben ennyit. Hamarosan (este) teszek fel pár képet, EQ5 szerviz című könyvtárba.
Most fogok bele a csigakerék, csigatengely kapcsolatának szorosabb elmélyítésébe. Megpróbálom őket összehozni, hogy kapcsolatuk minél mélyebb, meghittebb, és zökkenőktől mentesebb legyen. Terveim szerint ezt egy jól bevált rugós előfeszítővel oldom meg.
Hamarosan leírom mit „alkottam”, és természetesen fotókkal is illusztrálom.
Nekem leginkább az óratengely szorulása volt a legnagyobb gondom, így ezzel foglalkoztam behatóbban. Természetesen a másik tengelyt is "előveszem" a későbbiekben.
Nos a csapágycsere részéről és a tisztítás menetéről tulajdonképpen semmit sem írnék, hiszen ezt előttem már megtették. http://andromeda.csillagaszat.hu/zsamba/irasok/cam_tisztitas.html
Inkább annak a miértjét tárnám fel, miért is került gyárilag bele az a valami.
Az ok nem ismert: de vaslemezből hajlított csapágyat, akkor sem teszünk csillagászati műszerbe!
Azt hinnénk a spórolás, vagy a hozzá nem értés okozta, hogy azt a valamit tették a talpcsapágy helyett.
Ki kell ábrándítsak mindenkit. Pontosan a hozzáértés miatt került bele! Ugyanis az óratengely üt, és nem is keveset (az én esetemben 0,3 – 0,4 mm a legvégén mérve) Gondolom ez a gyártási "szórás" mellékterméke. (vagy a hanyagságé) Tudnak ezek na, egy tollvonással "kijavították" a szórásból eredő hibákat! Az a gyári "csapágy", az a kulcsa mindennek! Mivel az eredeti „csapágynak” nincs belemart fészke, amiben a golyóskosár katonás rendben haladna körbe-körbe, ezért az szabadon mozoghat jobbra-balra. Így a tengely ütését - mivel az nem szorul meg - nem érezzük annyira. Amint egy normális csapágy került a helyére, optimális holtjáték beállítása esetén hol szorul, hol pedig simán fut. Találtam rá megoldást, viszont arra még kicsit várni kell, mert az esztergályos, akit majd megkérek e tisztes feladatra, éppen szabadságát tölti. A megoldás látszólag egyszerű: az ütést a tengelyvégen kis esztergályos munkával megszüntetjük, és mivel kivettünk az anyagból, mindjárt pótoljuk is egy megfelelő vastagságú és hosszúságú bronz, vagy vörösréz persely személyében. Itt pár szót szólnék a talpcsapágyról is. Nos ha van olyan szerencsés EQ5 tulajdonos, akinek nem üt az óratengely annak egyszerűbb a csere. Viszont itt sem ússzuk meg a csapágy csere utáni perselyezést. A talpcsapágy egyik fele köszörült, hogy pontosan illeszkedjen a tengelyhez. A másik fele és a golyóskosár belső átmérője jóval nagyobb! EZÉRT NEM MINDEGY hogy a csapágyat melyik részével kifelé helyezzük bele. Értelemszerűen A kisebb belső nyílású, tehát amelyik jobban illeszkedik a tengelyhez, az kerül LEGALULRA. Tehát a rögzítő menetes tárcsa fölé közvetlenül! De sajnos ezt illesztenünk kell a tengelyhez. Mivel az öntvényházba mart fészek az eredeti „csapágyhoz” lett kimarva, így az új sokkal (5-6 mm) lejjebb kerül a tengelyen. És bizony pont az a része, amelyiknek passzolnia kellene a tengelyre, az már a menethez kerül. Ez a menetes rész közel 1 mm-el kisebb átmérőjű, mint a csapágy illeszkedő belső része. Ide egy illesztő gyűrű szükséges, hogy a tengely ne tudjon jobbra-balra mozogni csapágy eme részében. A képen látszik, hogy próba képpen egy 0,4 mm vastag lemezcsíkkal "illesztettem".
Nos első körben ennyit. Hamarosan (este) teszek fel pár képet, EQ5 szerviz című könyvtárba.
Most fogok bele a csigakerék, csigatengely kapcsolatának szorosabb elmélyítésébe. Megpróbálom őket összehozni, hogy kapcsolatuk minél mélyebb, meghittebb, és zökkenőktől mentesebb legyen. Terveim szerint ezt egy jól bevált rugós előfeszítővel oldom meg.
Hamarosan leírom mit „alkottam”, és természetesen fotókkal is illusztrálom.