Dörzshajtású mechanika tervezés

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
TuzaFerenc
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2017.02.06. 12:24

Frigyes írta:Őszinte elismerésem, eszméletlen jól néz ki. Ha nem írtad volna, hogy saját, simán gondolnám valamelyik komoly gyártó kínálatából.


Köszi szépen!
Én annak örülök nagyon, hogy elsőre is úgy működött, ahogy megálmodtam.
Már jó pár mechanika volt a kezeim között, mindegyiket tuningoltam is (még a milliós kategóriájút is), de ez az a mechanika, ami azt csinálja amit kell és úgy, ahogy kell. Nincs holtjáték, nincs flexibilitás, vajpuhán jár és nem szorul.
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: Imre » 2017.02.06. 16:46

Gratulálok a szerkezethez! Ahogy számolom 10,8 ívmásodperc tartozik 1 lépéshez, tehét ez sok, hacsak nem osztod mikrólépésekre. Kérdésem, hogy a motorvezérlő 16 mikrolépéses, avagy ennél több? Tudnál esetleg átmérő és fogszám adatokat is közölni, ha nem titkos? Engem a tengely és palást felületi nyomási értékek és anyagminőségi adatok is érdekelnének. Végeztél-e visszaállási pontossági méréseket is? Üdv Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
TuzaFerenc
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2017.02.06. 18:03

Imre írta:Gratulálok a szerkezethez! Ahogy számolom 10,8 ívmásodperc tartozik 1 lépéshez, tehét ez sok, hacsak nem osztod mikrólépésekre. Kérdésem, hogy a motorvezérlő 16 mikrolépéses, avagy ennél több? Tudnál esetleg átmérő és fogszám adatokat is közölni, ha nem titkos? Engem a tengely és palást felületi nyomási értékek és anyagminőségi adatok is érdekelnének. Végeztél-e visszaállási pontossági méréseket is? Üdv Imre


Köszi Imre!

Pulsar vezérlést használok, ami már 180-as áttételtől használható, mert mikrolépéssel dolgozik.
Nekem az össz áttételem (a 400 lépéses motor már eleve 1:2-nek felel meg) 600. Csak az összehasonlítás kedvéért: a Gemini G41-42-nek 432-es az áttétele.
A primer hajtás: 10-60 (1:6)
A szekunder hajtás: 5-250 (1:50)

A hajtókerék gyorsacél, a hajtott KO13.
A palástnyomás értéket ismét ki kellene számolnom, de bőven folyási határ alatt van.
Goto-záskor ellenőriztem a pontosságát, nem vettem észre slip-et. Bár az is igaz, hogy mindig fotózok vele, ezért nem igazán Goto-zok sokat.
Avatar
Attila
Hozzászólások: 4277
Csatlakozott: 2009.09.07. 10:18

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: Attila » 2017.02.08. 11:09

Frigyes írta:... Ha nem írtad volna, hogy saját, simán gondolnám valamelyik komoly gyártó kínálatából.


Nekem volt szerencsém a legutóbbi MTT-n "testközelből" is megnézni ezt a mechát, és csak a legnagyobb elismerés hangján tudok nyilatkozni róla: nem csak műszakilag, de "kozmetikailag" is perfekt a cucc.

Abszolút átgondolt és igényesen kivitelezett konstrukció!
Sajnos szétszedve nem láttam, de Feri elmondása alapján az alkalmazott megoldásokon egyértelműen érződik, hogy olyan ember tervezte, aki tudja saját tapasztalataira és elméleti felkészültségére alapozva, hogy mi a fontos egy ilyen szerkezet esetén.

Sokszor lelkes amatőrcsillagászok bőröznek mechanikákat mérnöki tudás híján (ami becsülendő, de ritkán igazán eredményes), illetve sokszor mérnökök (?) terveznek mechanikákat Kínában megfigyelő csillagászati gyakorlat nélkül. Ez esetben viszont mindkettő megvan egy fejben. Ennyi a titka.

Ja, és IGÉNYESSÉG!!!

Gratulálok, Feri!

MDA
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...
TuzaFerenc
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2017.02.08. 19:06

Attila írta:
Frigyes írta:... Ha nem írtad volna, hogy saját, simán gondolnám valamelyik komoly gyártó kínálatából.


Nekem volt szerencsém a legutóbbi MTT-n "testközelből" is megnézni ezt a mechát, ...


Köszi szépen, Attila!

A mechanikát a 14 éves ipari géptervezői tapasztalatommal terveztem meg, sokat agyaltam azon, hogy robusztus, megbízható elemek, megoldások kerüljenek bele (bár így is mindössze másfél hónap alatt kész lett a komplett tervezés rajzokkal együtt). De nem kell nagy dolgokra gondolni, egyszerű gépészet az egész.
De az ördög itt is a részletekben rejlik: a tűrésekben, az illesztésekben. Ezeken nem szabad engedni, mert akkor pl. ütni fog a tárcsa és oda az egész...

Egyébként tervezem, hogy a következő MTT-n bárki kipróbálhatja a vezetési pontosságát akár a saját távcsövével is (ha rak rá Losmandy sínt).
Avatar
tobe_
Hozzászólások: 2112
Csatlakozott: 2013.01.02. 00:10

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: tobe_ » 2017.02.09. 02:50

Ilyen mechanikát kívánok minden lelkes amatőr és nem amatőr csillagásznak. :)
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”