Dörzshajtású mechanika tervezés

Kereskedelmi és saját építésű távcsőmechanikák
lESI FOTÓS
Hozzászólások: 134
Csatlakozott: 2009.09.08. 17:58

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: lESI FOTÓS » 2013.05.23. 16:12

"Szerintem a lényeget nem bizos, hogy megláttad. Három hajtótengely által megfogott henger forog a képzeletbeli középpont körül. A forgás síkját a két nagy átmérőjű csapágy határozza meg. Ezek párhuzamos felületűek, gyári kész termékek, a fő terhet ezek hordozzák. "

Szerintem pedig pont ez a lényeg,hogy:
- ennek a "tányércsapágynak" a teherviselése a tányér síkra merőlegesen nagyszerű,de (pl.) 47-48fokos szögben megdöntve még az összegrögzítése sem lesz egyszerű,a szerelés súlya pedig csak ráadás!. (Dobson szerelés alatt nagyszerűen ellátja a funkcióját).
- a másik szempont,hogy ha a palást mentén két mezei golyósgyapágy is el tudja látni ue. funkciút,akkor az valóban egysezrűsíti a dolgot (és a kivitelezés költdgégeire is jótékonyan hat!).Igaz:ebben az elrendezésben egy talpcsapágyra is szükség lesz...

Mint ötletadót érdemes rápillantani erre: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... r/2570652/

vagy erre:
http://amhugo.tripod.com/mounting.html

vagy erre:
http://stellafane.org/tm/tg/lichte/lichte.html (a motor is megér egy misét!, itthon talán 6000Ft :-) )
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.05.23. 16:33

felsőszéktó írta:Egyébként nem akarnád esetleg 3d-ben látni az elképzelésedet? ;)

Nagyon szeretném, és ha tudsz benne segíteni, akkor örömmel elfogadom.

Visszatérve a motor elemelésére. A tengely nyomás elég ha a görgő irányában 0-ra csökken. Nem kell nagyon eltávolítani a motort, elég 0.1 mm-re. Magyarul, ha a nyomógörgő karját ennyire elemelem a rugó elött, az tökéletesen megfelel. Ezt mondjuk egy kismértékben excentrikus görgővel megtehetem. Még nem tartok ott, de lassan sort kerítek az elképzelésem vázlatolására.

A közlőkerekek tengelyét be is lehet nyomni, de az esetleg anyagsérüléssel járhat, tehát jobb a kerék melegítése és a tengely mélyhűtése, majd a gyors egyesítés. A köszörült tengely eleve pontos, és ha a hengerben a lyukat is illesztik, akár dörzsárral még a forgógépen beállítják a furat felületét, akkor még a speciális ragasztóból egyetlen csepp is elegendő lehet. Persze ha eleve szoros az illesztés, akkor abban jobban bízom, habár egyesek azt állítják, hogy ez a ragasztás is tökéletes megoldás ekkora nyomatékra. A hőtágulást meg más anyagra számoltam, de a 0.02 mm is elegendő lehet egy gyors egyesítéskor!

A motortengely használata is lehetséges, de vajon elég hosszú-e, hogy felérjen a görgőig? Amiket én eddig láttam, azok mind rövid tengelyűek. A másik gond, hogy két másik hengerkerék közé kell befeszülnie és egy harmadiknak kell nyomnia. Ha a tengely kis átmérőjű, akkor útban lesz a főhajtó kerék. A méretet csökkenteni kell, ezzel az áttétel alacsonyabb, és nagyobb az erőigény. Ezt még alaposan át kell gondolni, de nincs kizárva a jó kompromisszum lehetősége. Ha a tengely legalább 20 mm-re kiáll, akkor talán megoldható.

A szerkezetnek nincs oldal irányban csapágya, ugyanis a 3 hajtótengely adja a feltámasztást, és a henger, amely csőtengellyel rendelkezik az forog a két cspágykoszorú között. Ez a lényeg! Csak a hengerpalást kapcsolódik a 3 hajtótengelyhez, és egyben ez a megtámasztás is, és az elfordulás csak a főhenger oldalának síkjában történhet. Minél nagyobb a csapágykoszorú átmérője, annál terhelhetőbb a szerkezet, és egyben igen stabil is, mert a csőtengely is nagy átmérőjű, és nincs elcsavarodása, kihajlása! A golyós koszorúk önbeállnak! Elegendő csak sík felületek közé tenni, és néhány forgatás után automatikusan beáll. Ha a középső távtartó hengereket olyan anyagból készítem, amely rugalmas összenyomódása nag, akkor ezzel szépen beállítható a feszítőerő, amely könnyű, de stabil forgást biztosít! Pl. a két csapágyakat tartó lap 6mm acéllemez, és a távtartó henger anyaga kemény aluminium, akkor lehet olyan profilt kialakítani egyszerűen, amely alkalmas akár 0,1 mm-es rugalmas hosszváltozásra.

Egyszerűbb a feltámasztó henger két részből történő kialakítása, közte egy rugalmas vékonyabb acéllemez alátéttel. Az alátét egyik felén homorú távtartó, itt a peremre ül fel az alátét, a másik felén domború a feltámsztás, itt meg a közepét nyomja, tehát az acéllap gömre kényszerül hajolni nagyobb erő hatására, és ezzel rugalmasan megváltozik a távtartó hossza. Ez persze csak max 0.1 mm-ig jó, nagy átmérő esetén, de lazítható és feszíthető sokszor, és az erő a rugalmas acél alátét vastagságától függ.

A másik házilag is gyártható megoldás, ha félgömölyű hornyot alakítanak ki a hengeres távtartó alátét felőli végein, és 90 fokkal elfordítva közte a vékony rugalmas acél alátéttel szerelik. Ez már nagyobb hosszváltozást is elvisel. Szintén jó megoldás lehet a külső fogazott rugós alátét, de ez már roncsolja a távtartót, tehát korlátozott az állítások száma, hacsak nem két cserélhető alátét közé helyezik.

Megoldás van sokféle, de hogy melyik a nyerő, az olcsó, és a legegyszerübb? Az kérdés. Most a motortengely nyomásmentesítésének megoldásán töprengek, hogy egy karral mindhárom oldható legyen. Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.05.23. 17:01

lESI FOTÓS írta:Szerintem pedig pont ez a lényeg,hogy:
- ennek a "tányércsapágynak" a teherviselése a tányér síkra merőlegesen nagyszerű,de (pl.) 47-48fokos szögben megdöntve még az összegrögzítése sem lesz egyszerű,a szerelés súlya pedig csak ráadás!. (Dobson szerelés alatt nagyszerűen ellátja a funkcióját).

Az összeszerelés nem fede szög alatt történik! Semmi gondot nem látok a szerelésben és beállításban. A nyomóerő sokkalta nagyobb a három tengely és a hengerpalást között, mint a súly, amit hordozni kell! Az, hogy a 10% kivonódik, vagy az alsóhoz hozzáadódik, az majdnem mindegy. Ha csapágyat tennék bele, az akadályozná a fényút belső átvitelét, és ráadásul dupla hengeres vastag cső kellene legyen a tengely, amely már nem önbeálló, és nagyon pontos megmunkálást követel. Volt egy nagyméretű sok csapágyas tervem is, és legyárthatatlannak bizonyult. Illesztések, távtartók, belső és külső pontos méterek, párhuzamos csőfal, egytengelyűség stb. stb. ami gond volt, valamint a nagyon drága nagyméretű csapágyak tömkelege!!! A jelenlegi helyzetben csak a főhenger kell legyen pontos és a tengelyes közlőkerekek. Minden mással szemben lazák a követelmények. Nem a két csapágy itt a lényeg, hanem az, hogy nincs valódi, csak virtuális tengely! Amit elgondoltam, elviekben működik, nincs semmi akadálya annak, hogy egy képzettebb szaki a közepesen felszerelt műhelyében pontosan legyártsa azt a néhány alkatrészt. A további előnye, hogy a két párhuzamos lap összefogva egyszerre megmunkálható, tehát a tengely merőlegesség betartható, ugyanis nem lehet egymáshot képest nem párhuzamos tengely, sőt merőleges kell legyen a csapágy síkjára! Itt azt is figyelembe kellett vennem, hogy olyan gyárthatósága legyen, amely nem jelent nagy szakmai kihívást. Sok egyforma alkatrésze van, és ahol szükséges a pontosság, csak ott követelem meg. Köszi a hozzászólást, és a linkeket! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
Avatar
Imre
Hozzászólások: 1799
Csatlakozott: 2010.12.29. 14:18

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: Imre » 2013.08.10. 17:24

Kissé módosítva, és már konkrét alkatrésszel előméretezve egy rajzot mutatok, amely halvány szürkével rajzolva már tartalmazza a motorok elemelésének egy megoldását, amely szabadonfutóvá teszi a szerkezetet. Ez a beállítást, kiegyensúlyozást segíti. Ha van más javaslata valakinek, akkor szívesen fogadom! Üdv. Imre
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!
lESI FOTÓS
Hozzászólások: 134
Csatlakozott: 2009.09.08. 17:58

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: lESI FOTÓS » 2013.08.11. 19:10

Szia Imre!

"a lényeg, hanem az, hogy nincs valódi, csak virtuális tengely"

Ehhez képest,én egészen konkrét tengelyt látok a képen: egy "mezei" csőtengelyt ( rajzodon feketével jelölve)...
De lehet,hogy ez csak a silány gépészeti ismeretem miatt van!

Minden esetre,a dőrzs hajtású mechanikáknak legalább 3 ellensége van (már ha nem csak rajzoljuk...)
1, a rossz helyre kerülő kenőanyag;
2, a por;
3, a pára....

De ezekre is lesz valami jó megoldásod!

Üdv: Zoli
lESI FOTÓS
Hozzászólások: 134
Csatlakozott: 2009.09.08. 17:58

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: lESI FOTÓS » 2013.11.25. 07:53

Szia Imre!

Érdeklődnék: hogy halad a projekt?

Üdv: Zoli
TuzaFerenc
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2017.02.05. 17:38

Sziasztok!

Tavaly nyáron elkészült a saját dörzsis mechanikám.
Azóta több alkalommal fotóztam, így tapasztalataim is vannak vele.
A követési pontossága össze sem hasonlítható a hagyományos csigakerekes mechanikák pontosságával. Az M-gen 1500 ms integrációs idő mellet, 0,5" toleranciánál kb. 10 másodpercenként avatkozik be egy szemvillanásnyit.
Mindkét tengelyen 300 az összes áttétel, a motorok 400 lépésesek.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
géza
Hozzászólások: 1646
Csatlakozott: 2015.03.21. 16:46

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: géza » 2017.02.05. 18:30

Tetszik, nagyon szép kivitel is. Szivesen elbámészkodnék részletesebb képeken erről. A cső mi? Sz.,.......... szép itt az alanti de inkább az elkészitettben lenne érdemes győnyőrkődni. Az az igazi.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára géza 2017.02.05. 20:35-kor.
TuzaFerenc
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2009.09.17. 22:02

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: TuzaFerenc » 2017.02.05. 18:43

Köszi, Géza!
A cső egy kölcsön SW 80/600-as egyelőre.
A primer hajtás fogazott szíjas, a tengely csapágyai kúpgörgősek.
Hajtas1.JPG

Mechanika1.JPG


A mechanikát úgy terveztem meg, hogy a két motor egymáshoz képest nem mozdul, így a egyik motorhoz megy csak a vezérlőkábel és onnan megy a másikhoz egy rövidebb vezeték.
Kuplung nincs, ez annyiban merül ki, hogy oldani lehet a dörzskerék kapcsolatot és akkor szabadon mozognak a tengelyek.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Avatar
Frigyes
Hozzászólások: 366
Csatlakozott: 2016.04.02. 23:52

Re: Dörzshajtású mechanika tervezés

Hozzászólás Szerző: Frigyes » 2017.02.05. 19:02

Őszinte elismerésem, eszméletlen jól néz ki. Ha nem írtad volna, hogy saját, simán gondolnám valamelyik komoly gyártó kínálatából.
Üdv: Frigyes
Válasz küldése

Vissza: “Mechanikák”