Hozzászólás
Szerző: Attila » 2019.02.01. 21:32
V. Milyen mechanikára van szükségem vizuális észlelésekhez, ill. mire figyeljek fotós mechanika vásárlásakor?
Nagy általánosságban kijelenthető, hogy vizuális észlelésekhez, az égben történő gyönyörködéshez kevésbé precíz, olcsóbb mechanika is (pl. Dobson, vagy bármelyik EQ-X) megfelel, míg a fotózáshoz (főleg mélyég-fotózáshoz hosszú primer fókuszban) kompromisszum-mentes, nagyon pontos működésű ekvatoriális cucc kell (ami természetesen jóval drágább is). Csak a teljesség kedvéért: ritkábban, jellemzően a nagyobb, vagy inkább a legnagyobb átmérőtartományok esetén lehet a fotós mechanika is azimutális (mérnöki, statikai okok miatt), de ott több problémát (precízen!!!) orvosolni kell. Ugyanakkor, ha közelebbről is megvizsgáljuk ezt a kérdést, akkor azért látni fogjuk, hogy nem ennyire "sík-egyszerű" ez a döntés sem...
-----> V/1. A vizuális észlelés esetén is nagy könnyebbség, ha néhány alapvető tulajdonsággal bír a mechanikánk. Legelőször is elég stabil, "remegés-mentes" legyen (lásd a II. pontot kissé feljebb), hiszen állandóan kézzel kell hozzányúlnunk, a pozícióját állítani, fókuszálni. Ezek során óhatatlanul ugrálni fog a kép a LM-ben; minél nagyobb nagyítást alkalmazunk, annál inkább. Bárki bármit mond, remegés mentes mechanika márpedig nem létezik!!! A kérdés az, hogy adott lökés hatására mennyire leng be, és mennyi idő alatt csillapodik le. Ugyanezen okból célszerű egy motoros fókuszálót is venni hozzá; de nem kell ám a hőmérséklet-kompenzált, ASCOM-os, léptetőmotoros drága csili-vili cucc, a legolcsóbb elemes villanymotoros is megteszi. Bár egy kétsebességes meghajtás nem butaság hozzá. Hasonlóképp, a bökdösés okozta remegést küszöböli ki egy legalább nagyjából pontos óragép. E két utóbbi természetesen nem alapfeltétel, de SOKKAL kényelmesebb lesz a munka, csakúgy, mint egy nagy látómezejű és fényerejű, a főtávcsővel párhuzamosított keresőtávcsővel. Itt kivételesen egy nagy fényerejű akromát is segíthet. A kereső távcső egyébiránt itt sokkal fontosabb tartozék, mint egy goto-s fotós mechanika esetében, mondhatni alaptartozék, tehát érdemes jobb minőségűt választani. De ha nincs, akkor adott esetben egy zöld lézer is be tudja tölteni a keresőtávcső funkcióját. Nem tudom, ki hogy van vele, de én az ég alatt észlelni szeretek, és nem szerencsétlenkedni...
Azután célszerű ezt is pólusra állítani (nyilván itt nem az azimutális Dobson-ról beszélek, hanem az ekvatoriális rendszerekről); természetesen nem annyira hajszál pontosan, mint fotózáshoz kellene, de azért jó, ha nem két irányban kell bökdösni a követéshez, hanem csak a rektát kell mozgatni.
Ha Dobson-nal futunk neki az éjszakai égnek, akkor pedig különösen figyeljünk az egyszerű és lehetőleg stabil (...) kollimálhatóságra, és készüljünk fel a talajszinten lévő tükör párásodásának megakadályozására (ventilátorral, esetleg hajszárítóval - de csak távolról fújva a tükörre!!!)
Hasonlóan fontos, hogy a Dobson-zsámoly lábai stabilan álljanak a talajon. Ha kimegyünk a mezőre, vigyünk magunkkal annyi téglát, amennyi lába van a zsámolynak, és azokra tegyük a zsámolyt, mivel a kis átmérőjű lábak alatt nagyobb a felületi nyomás, és a távcső súlya alatt folyamatosan sűlyedni fog a zsámoly. A tégla nagyobb felülete elosztja a távcső súlyát, így még lazább talajon is stabilabb pozíciót biztosít.
Végül érdemes egy - lehetőleg állítható magasságú - széket beszereznünk, vagy készítenünk, mert pl. egy gyönyörű nyílthalmaz komoly hátfájást tud okozni egy félórás görnyedés után.
-----> V/2. Ismét alaptétel: olyan "fotós mechanikát" nem lehet kapni a hazai boltokban, amit összerakunk, és már nyomhatjuk is a gombot az exponáláshoz. És ez nem túlzás, hanem több évtizedes tapasztalatom! Bár úgy láttam, hogy az utóbbi időkben a hazai kereskedők (legalábbis kettő a háromból) "beállított" távcsöveket és mechanikákat hirdet, de ez csak arra elég, hogy ne teljesen nulláról kelljen kezdni a görcsölést.
A legelső, amit el kell végezni egy mechanikával (a terhelések, azaz tubus és ellensúly felhelyezése után) a megfelelő kiegyensúlyozás. Fontos: a tubust és az ellensúlyokat mindig kilazított mechanikára helyezzük fel!!! Ha rögzítve vannak a tengelyek, akkor a jelentősen félreterhelt mechanika miatt (pl. tubus már felhelyezve, de még ellensúly nélkül, vagy fordítva) a csigaáttétel menetprofilja megsérülhet, és akkor a mechanika "szíve" hal meg, amit lehet cserélni... (Nem olcsó!!!) A másik lehetőség, hogy rögzítjük ugyan a tengelyeket, de stabil vagy instabil egyensúlyi helyzetben. Azaz az ellensúly-tengely pontosan fölfelé vagy pontosan lefelé áll. Ekkor is jóval kisebb terhelés éri a csigaáttételt, mint a köztes helyzetekben.
Kevesen tudják, de két, alapvetően eltérő bánásmódot igénylő csigahajtómű létezik: a rugó-feszítéses (ú.n. "holtjáték-mentes", de erről még írok egy külön fejezetben), és a fix rögzítésű ("holtjátékos") csigaorsós változat. Pl. az összes EQ-X - tudomásom szerint - az utóbbiak közé tartozik, de pl. az iOptron iEQ45 rugó-feszítésű. Míg a rugósat lehetőleg tökéletesen ki kell egyensúlyozni, addig a holtjátékosat TILOS!!! Ez utóbbiban kötelező hagyni egy "kis-közepes" félreterhelést, és jobb, ha kelet felé áll a minimális túlterhelés, és nyugat felé kottyan, ha megemeljük a tubust - minkét félgömbre, azaz "flippelés" után is. A lényeg az, hogy jobb, ha a RA motor emeli a távcsövet, mintha süllyesztené. Utóbbi esetben néha (kenési viszonyoktól, terheléstől, fordulatszámtól függően) berezonálhat a csigahajtómű.
A holtjáték a fix rögzítésű csigahajtóművekben azért szükséges, hogy a csigakerék - kisebb-nagyobb mértékű, de mindig jelenlévő - excentricitása ellenére a hajtómű semmilyen szöghelyzetben se szoruljon meg, akár 360°-ban körbe forgatva sem. A félre terhelés pedig azért kell, hogy a csigaorsó és a csigakerék menetprofiljai folyamatosan érintkezzenek egymással (és ne lötyögjenek a menet-árokban oda-vissza, a holtjáték két véghelyzete között) az instabil egyensúlyi helyzet miatt, miközben forgatja őket a motor. A legnagyobb problémát a meridián-átmenet környékén okozza a holtjáték, amikor átbillen a másik menetprofilra, és amit semmilyen korrekciós mechanizmus (TDM, autoguider) nem képes real-time módon korrigálni. Ezért nagyon nem javasolt meridián-átmenet közelében fotózni ilyen mechanikával annak ellenére, hogy ott vannak felső kulminációban az objektumok, és így - az adott objektum vonatkozásában - ott legjobbak a légköri viszonyok is, ráadásul ott nulla a deklinációs drift.
A következő a megfelelő mértékű holtjáték beállítása. Ezt úgy kell megtalálni, hogy a "leglötyögősebb" állapotból folyamatosan csökkentve a holtjátékot, körbeforgatjuk a távcsövet az adott tengely körül (természetesen rögzített tengely mellett, a motorral a hajtóművön keresztül mozgatva a tengelyt - ezt "slew"-nak mondja a művelt görög), és amikor már megszorul (általában csak egy pozícióban), akkor egy "minimális" mértékben (pl. egy negyed vagy fél fordulattal) visszahúzzuk az állítócsavart, és ebben a pozícióban rögzítjük a mechanizmust. (A megszorulás közben esetleg hallható erős, recsegő hangtól ne ijedjünk meg; nem károsodott se a mechanikánk, se a motor, csupán a léptetőmotor forgórésze esik ki ilyenkor a szinkronból, s e tényt ilyen hangosan közli...) Ez után azért csináljunk egy próbát, mert a kiváló kínai mechanikák képesek megfeszítés közben elállítódni...
A harmadik teendőnk a pontos pólusra állás nagy kalandja, de ez akkora nagy kaland, hogy inkább egy külön pontban írom majd le. Persze félni nem kell tőle, de itt rengeteg időt el lehet cseszni, ha nem ért hozzá az ember, vagy még nincs megfelelő gyakorlata benne.
Ha a fentiekkel megvagyunk, akkor elvileg el lehet kezdeni a próbálkozást egy-két kép készítésével. (Természetesen a távcső-vezérlő inicializálásával és az auto-guider vagy TDM szerepkörével itt nem foglalkozom.) Általában ekkor derülnek ki a mechanikába Kínában behelyezett meglepetések... Ezek azonban olyan sokrétűek (pl. a rögzítőcsavar rögzítés közben elfordítja a távcsövet, forgács került a szerkezetbe, és a legrejtélyesebb hibatüneteket produkálja, axiális kotyogása van a csigaorsónak, a magassági pólushelyzet állító csavar megszorul a rossz konstrukció miatt, stb., stb., stb.), hogy ezt itt nem tudom/akarom felsorolni; majd ha lesz rá időm, akkor egyenként, egy-egy rövidebb pontban leírom.
Ha valaki nem akar a fentiekkel görcsölni, de asztrofotózni mégis szeretne, akkor alap- vagy kis teleobjektívvel piggy-back szerelésben, vagy kis, erre szolgáló, kevésbé pontos, de a rövid fókuszhoz elegendő mechanikával (pl. Fornax-10) próbálkozhat a siker reményében. Erről talán majd később.
A hozzászólást 4 alkalommal szerkesztették, utoljára
Attila 2025.01.12. 23:20-kor.
Egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés; három méréssel már lehet kezdeni valamit...