pontshow írta:Hali!
Photoshop CS4. Tudom, hogy tudja, de még soha nem próbáltam. Egyébként nem látszik tarkabarka háttéren. csak! egyszínűn. Próbáltam, hidd el.
Gergely
Namégegyszer, hátha így megérted mire gondolok. Tarkabarka háttérbe valóban beleolvad a porszem árnyéka, akár annyira is, hogy nem tudod eldönteni mi is az,
de attól még ott van, és meghamisítja a képi tartalmat! Pl. azt hiszed a Jupiteren/Marson/Holdon van egy sötétebb tónusú rész/folt, holott valójában nincsen. Érted már miért probléma az ilyen? Éppen addig nem gond amíg egyértelmű mi az (bár vitathatatlan, hogy esztétikailag ekkor a legrondább), és akkor van baj amikor megbújik és félrevezet. Hidd el marha zavaró tud lenni akár az Orion köd közepén is egy porszemfolt, pedig azt hiszem az már elég "tarkabarka".
Ez max. azt nem zavarja aki nem tudja, hogy nincs az M42 közepén egy kis kerek porköd.
Mit csinál a porszem és az árnyéka? Elnyeli a fény bizonyos százalékát. A ténylegesen beeső 100% helyett mondjuk 84% jut az érzékelőig. A flat-kép ezt korrigálja ki gyakorlatilag. Ezt a képet egy a lehető leghomogénebb fényes felületről kell készítened, ugyanolyan körülmények között mint a tényleges képet. (értsd nem forgatod el a kamerát a kihuzatban, nem nyújtod a fókuszt stb.). Épp most tárgyalják itt
egy másik topicban a lightbox készítését, na az éppen erre való. Ha ezzel a "képpel" leosztod az eredeti képen mért intenzitás értékeket, akkor a porszem árnyékok eltűnnek:
Itt a Ixy a nyers képeden x,y koordinátán mért I intenzitás, Fxy a flat képen x,y koordinátán mért intenzitás, a Fmax a teljes flat kép maximális intenzitásértéke. A Txy pedig a korrigált, tuti képed intenzitása az x,y koordinátán. Ha a flat kép legfényesebb részén vagy éppen, azaz ott, ahol az áteresztés 100%-os, akkor a nevező 1 lesz, és nem bántod az eredeti értéket, ha pedig az áteresztés pl. 84%-os, akkor a nevező < mint 1 és az osztáskor visszahúzod a rögzített intenzitást. Ezzel az eljárással jó esetben a kép kisebb vignettációja is eltűntethető.
Abba itt most nem is mennék már bele, hogy korrekt esetben mind a flat mind a tényleges képekből illendő dark-ot, azaz sötéltképet levonni...
Webkamerás video stackelésekor is lehet felvenni flat és dark videót, és pl. a Registax is képes ezzel korrigálni mielőtt összedolgozza a tényleges képet.
Te semmi másban nem dolgozol a képeiddel csak egyedi képekkel, és azonnal PS-ben? Digifotó esetében legtöbbször a már alapvetően korrigált előfeldolgozott képeket szokás PS-el készregyötörni.
Sok mindenre jó a Photoshop, és ha nagyon nincs más lehet vele flat/dark korrekciót művelni, de nem a legkényelmesebben.