Hozzászólás
Szerző: Imre » 2013.05.16. 18:00
A hajtott nagy átmérőjű főhenger anyaga könnyített, vékonyított, vagy lyukakkal kivett anyagú acél, a palástja felületedzett, és köszörült, mint minden tengely és további dörzshajtott kerék is felületedzett acél. Első közelítésben erre gondoltam. Ha sok egyforma alkatrész kell, és sorozatgyártható, akkor olcsóbb, és cserélhető, válogatható, több előnye is van. Ha a rekta és dekli szerkezet azonos, felcserélhető, akkor a szerkezet maga legalább két részre osztható, könnyen szállítható, szerelhető javítható. A léptető motorból 3-3 hajtana egy-egy áttételt, amely 3 pontosan fogja meg a főhengert, és nincs központosító tengelycsapágy. A nagy átmérőjű központi henger két síkja mentén viszont golyós koszorú tartja a körülötte elforgó részt, az áttétellel, motorokkal. Ez adja a nagy felületű egymáson könnyen elforgó fejet, amely dörzshajtással forog a nagy átmérőjű főhenger képzeletbeli középpontja körül. A tengely nagy átmérőjű rövid cső, nincs számottevő kihajlás, lehajlás, és a forgás is könnyű, ha a két koszorú kotyogásmentesen szerelt.
A főhenger kopása szerintem elhanyagolható, és a többi acélfelület sem fog évek alatt kopást mutatni, hiszen normál használat esetén a fordulat napi értéke igen alacsony. Ha mégis kopna, azaz változna az áttétel, akkor sincs semmi gond, mert a vezérlés oldalon akár a működési idő szerinti változása is követhető. Ez nem gond. Jó anyag kell, amely tartós, azaz nem aluminium henger, és nem műanyag.
Ezzel már válaszoltam is, hogy szerintem nem olyan nagy kérdés a kopás. Különben ha preciziós helyzetállítási lehetőség kell, akkor ott a szögadó lehetősége a főtengelyre szerelve, amely nagyon pontos és kicsiny szögértékeket tud visszaadni a vezérlésnek, a helyzetét illetően. A legolcsóbb is fordulatonként több ezret. Ezért a kívánt pozició beállításakor csak néhány ívpercnyi szöget kell a léptetőmotorokkal interpolálva kontroll nélkül hajtani, amely nagyon rövid idő múlva már ismét ellenőrzött szögállást eredményez. Így aztán ha netán profi szerkezetbe kerül ez a hajtás, a két visszaolvasott szögadat között bekövetkező hibát zonnal kimutatja, és javítja is. A TDM-el ellenőrzött rendszer sem tud mit kezdeni egy mechanikai beszorulással, mert nem arra való! A pontosság itt két szögadat között a hajtásra van bízva, ez alatt kopás nincs, esetleg megcsúszás, tehát a hiba nagyságától függően vagy javítja a szöghibát, vagy leáll, mert valami beszorult.
Ha mondjuk egy hosszú felvétel alatt elakad a hajtás, akkor akár van TDM, akár nincs, a felvételt lehet, hogy el kell dobni. TDM esetén van mód rövid idő elteltével javítani a hibát, ha az kicsi, ennyi előnye van.
Nos ez most nem cél, jelen pillanatban kizárólag egy primitív alapszerkezet megvalósítása tervezett, két teljesen egyforma darabból összerakható tengelyrendszer, amely vizsgálható, terhelésre, stabilitásra, erőátvitelre, pontosságra, kopásra, megcsúszásra, súlyra, árra, utángyárthatóságra stb. Primitív egyszerű olcsó, semmi speciális motor és extra fogaskerék, meg csiga nem része, amely nehezen gyártható, vagy drága. Szerintem egy henger palástját még talán sikerül pontosan megmunkáltatni. Talán még néhány pontos egyszerű áttétel kereket, hengert is sikerül a mestereknek megoldani egy megfogással, centrikusan. A kérdés, hogy sikerül e a kötelezően pontos egyformaságot biztosítani, mert csak az a lényeg, illetve a központos futású felületek. Szóval ez már nem lehet gond, mint a csigakerék és az orsó! Az áttétel mértéke is közömbös, elektronikával, szoftveresen állítható, pontosítható minden! Üdv. Imre
Ne azt sorold, hogy mit, miért nem lehet, hanem főként azt, hogy mit hogyan kell tenni a cél érdekében!